Home » Istorie » Nasul mare ar putea fi rezultatul unei gene moștenite de la neanderthalieni

Nasul mare ar putea fi rezultatul unei gene moștenite de la neanderthalieni

Sursa foto: Li, Q., Chen, J., Faux, P. et al/ Commun Biol (2023)
Publicat: 14.05.2023

Oamenii au moștenit material genetic de la neanderthalieni, care influențează forma nasurilor noastre, a constatat un nou studiu condus de cercetători de la Universitatea California (UCL) din SUA.

Noul studiu, publicat în Communications Biology, a descoperit că o anumită genă, care duce la un nas mai înălțat (de sus în jos), ar fi produsul selecției naturale pe măsură ce oamenii antici s-au adaptat la climatele mai reci după ce au părăsit Africa.

„În ultimii 15 ani, de când a fost secvențiat genomul neanderthalienilor, am reușit să aflăm că strămoșii noștri s-au încrucișat cu neanderthalienii, lăsând în urmă mici părți din ADN-ul lor. Aici, am descoperit că o parte din ADN-ul moștenit de la neanderthalieni influențează forma fețelor noastre. Acest lucru ar fi putut fi de ajutor strămoșilor noștri, deoarece a fost transmis de mii de generații”, a declarat dr. Kaustubh Adhikari, coautor al studiului, conform Phys.org.

Trăsăturile feței, indicii ale unor indicatori genetici diferiți

Studiul a folosit date de la peste 6.000 de voluntari din America Latină, cu origini europene, amerindiene și africane. Cercetătorii au comparat informațiile genetice de la participanți cu fotografii ale fețelor lor. Ei au analizat în special distanțele dintre punctele de pe fețele lor, cum ar fi vârful nasului sau marginea buzelor, pentru a vedea în ce măsură diferite trăsături faciale erau asociate cu prezența unor markeri genetici diferiți.

Cercetătorii au identificat recent 33 de regiuni ale genomului asociate cu forma feței, 26 dintre acestea fiind capabile să le reproducă în comparații cu date de la alte etnii, folosind participanți din Asia de Est, Europa sau Africa.

Cum i-a ajutat pe oameni gena moștenită de la neanderthalieni?

Într-o regiune a genomului în special, numită ATF3, cercetătorii au descoperit că multe persoane din studiul lor cu ascendență amerindiană (precum și altele cu ascendență est-asiatică dintr-o altă cohortă) aveau în această genă material genetic moștenit de la neanderthalieni, ceea ce contribuie la creșterea înălțimii nasului.

De asemenea, au descoperit că această regiune a genei prezintă semne de selecție naturală, sugerând că a conferit un avantaj celor care poartă materialul genetic.

„S-a speculat de mult timp că forma nasului nostru este determinată de selecția naturală; întrucât nasul nostru ne poate ajuta să reglăm temperatura și umiditatea aerului pe care îl respirăm, este posibil ca diferite forme de nas să fie mai potrivite pentru diferite climate în care au trăit strămoșii noștri. Este posibil ca gena pe care am identificat-o aici să fi fost moștenită de la neanderthalieni pentru a-i ajuta pe oameni să se adapteze la climatele mai reci, pe măsură ce strămoșii noștri au plecat din Africa”, a declarat primul autor, dr. Qing Li.

A doua descoperire privind ADN-ul transmis de la oamenii arhaici

Descoperirea este cea de-a doua descoperire a ADN-ului de la oamenii arhaici, diferiți de Homo sapiens, care afectează forma feței noastre. Aceeași echipă a descoperit într-o lucrare din 2021 că o genă care influențează forma buzelor a fost moștenită de la vechii denisovani.

La studiu au participat cercetători din Marea Britanie, China, Franța, Argentina, Chile, Peru, Columbia, Mexic, Germania și Brazilia.

Terapiile genetice viitoare ridică întrebări etice importante, avertizează experții