Home » Istorie » O reptilă marină preistorică ar fi fost de două ori mai mare decât o balenă ucigașă, sugerează fosilele

Publicat: 17.05.2023

Cercetătorii de la Universitatea din Portsmouth, Anglia au descoperit fosila unei noi specii de reptilă marină preistorică, care ar fi putut avea de două ori dimensiunea unei balene ucigașe. Noile cercetări sugerează că aceste animale ar fi putut fi mai mari decât se credea până acum, adăugându-se la o dezbatere care a divizat experții mult timp.

Rămășițele de Pliosauroidea au fost descoperite întâmplător de către profesorul David Martill și doctorandul Megan Jacobs în timp ce vizitau Muzeul Abingdon County Hall, din Oxfordshire, Anglia. Cei doi au vizitat inițial muzeul ca să fotografieze un schelet de ihtiozaur (Ichthyosauria), dar au găsit ceva neașteptat într-un sertar.

Studiul a fost publicat în revista Proceedings of the Geologists’ Association.

„Dave a deschis sertarul, iar înăuntru era o coloană vertebrală uriașă. Am scos-o, am aruncat o privire și am ajuns la concluzia că nu era un dinozaur, ci o reptilă marină uriașă”, a declarat Jacobs pentru BBC, conform IFL Science.

Capete masive și gâturi scurte

Pliosauroizii au fost prădători marini mari și înfricoșători, care au trăit în perioada Jurasicului târziu, în urmă cu 145-152 de milioane de ani. Aceste bestii marine aveau capete masive și gâturi scurte, care erau atașate de un corp caracteristic în formă de lacrimă. Craniile Pliosauroizilor erau pline de dinți la fel de mari ca cei ai unui T. rex, care ieșeau din fălci așa cum se întâmplă la crocodilii moderni.

Majoritatea fosilelor existente sugerează că Pliosauroizii aveau o lungime de numai 6-7 metri. Cu toate acestea, noua descoperire de la Abingdon ar putea schimba această situație.

Fosilele, patru în total, sunt cele care au aparținut unei specii de Pliosauroid, care a fost inițial găsită în formațiunea Kimmeridge Clay, care datează din perioada Jurasicului. Formațiunea a fost descoperită la o fermă de pe valea fluviului Tamisa, în Oxfordshire.

Pliosauroizii, reptilele marine comparabile cu cei mai mari prădători acvatici

După ce au efectuat scanări topografice ale vertebrelor, cercetătorii au calculat că această specie de Pliosauroid ar fi putut avea o lungime cuprinsă între 9,8 și 14,4 metri.

„Noul material, deși fragmentar, este o dovadă clară a existenței unei specii de Pliosauroid cu adevărat gigantice în Jurasicul târziu”, au scris autorii.

Aceștia au adăugat că Pliosauroizii au fost reptile marine prădătoare extrem de mari și comparabile ca mărime cu mulți dintre cei mai mari prădători acvatici de astăzi.

Cel mai vechi ihtiozaur cunoscut de știință, găsit pe o insulă îndepărtată din Oceanul Arctic