Home » Istorie » Dinozaurul Iani, „ultima suflare” a unei specii într-o lume în schimbare

Dinozaurul Iani, „ultima suflare” a unei specii într-o lume în schimbare

Credit foto: Jorge Gonzalez/CC BY-NC/EurekAlert
Publicat: 12.06.2023

Dinozaurul Iani, un dinozaur erbivor nou descoperit ar fi putut fi „ultima suflare” a unei specii într-o perioadă în care clima tot mai caldă a Pământului a cauzat schimbări masive în cadrul populațiilor globale de dinozauri.

Specimenul, numit Iani smithi, după Ianus, zeul roman al schimbării, a fost un ornitopod timpuriu, un grup de dinozauri care a dat naștere în cele din urmă la dinozaurii „cu cioc de rață” mai cunoscuți, cum ar fi Parasaurolophus și Edmontosaurus.

Cercetătorii au recuperat cea mai mare parte a scheletului dinozaurului juvenil, inclusiv craniul, vertebrele și membrele, din formațiunea Cedar Mountain, din statul american Utah. Cercetarea este publicată în PLoS ONE.

Când și unde a trăit dinozaurul Iani?

Dinozaurul Iani a trăit în ceea ce este acum Utah în timpul Cretacicului mijlociu, cu aproximativ 99 de milioane de ani în urmă. Cea mai frapantă trăsătură a dinozaurului este maxilarul său puternic, cu dinți proiectați pentru a mesteca materialul vegetal dur.

Cretacicul mijlociu a fost o perioadă de mari schimbări, care a avut efecte mari asupra populațiilor de dinozauri. Creșterea dioxidului de carbon din atmosferă în această perioadă a făcut ca Pământul să se încălzească și a dus la creșterea nivelului mării, îngrădind dinozaurii pe suprafețe din ce în ce mai mici.

Atât de cald încât pădurile tropicale au apărut la poli

Era atât de cald încât pădurile tropicale au apărut la poli. Plantele cu flori au invadat zonele de coastă și au înlocuit sursele normale de hrană pentru erbivore.

În America de Nord, sauropodele, mari consumatoare de plante și cândva titani ai locului, au dispărut, împreună cu prădătorii lor alozaurieni. În același timp, consumatorii de plante mai mici, cum ar fi dinozaurii cu cioc de rață și dinozaurii cu coarne timpurii, și teropodele cu pene, precum tiranozaurii și oviraptorozaurii enormi, soseau din Asia.

Aici intră în scenă Iani smithi, unic nu numai pentru că este nou descoperit, ci și datorită rarității sale în istoricul fosilelor din America de Nord și a poziției sale în istoria dinozaurilor.

O descoperire norocoasă

„Găsirea lui Iani a fost pură întâmplare. Știam că ceva asemănător trăia în acel ecosistem, pentru că s-au adunat ici și colo dinți izolați, dar nu ne așteptam să dăm peste un schelet atât de frumos, mai ales din această perioadă din istoria Pământului”, spune Lindsay Zanno, profesoară asociată de cercetare la Universitatea de Stat din Carolina de Nord (SUA), șef de paleontologie la Muzeul de Științe Naturale din Carolina de Nord și autoare corespondentă a lucrării.

„Un craniu aproape complet a fost de neprețuit pentru a avea toate piesele acestui puzzle”, spune ea, potrivit Phys.org.

Zanno și echipa au folosit scheletul bine conservat pentru a analiza relațiile evolutive ale lui Iani și au fost surprinși, dar și puțin sceptici cu privire la rezultate.

„L-am recuperat pe Iani ca fiind un rabdodontomorf timpuriu, o linie de ornitopode cunoscută aproape exclusiv din Europa. Recent, paleontologii au propus că un alt dinozaur nord-american, Tenontosaurus, care era la fel de comun în Cretacicul timpuriu precum vitele astăzi, aparține acestui grup, precum și unele creaturi australiene. Dacă se confirmă faptul că dinozaurul Iani este un rabdodontomorf, acest lucru ridică niște semne de întrebare”, spune Zanno.

De ce este Iani smithi atât de special?

Principala dintre acestea este „ar putea Iani să fie ultima suflare, un martor la sfârșitul unei descendențe cândva de succes?”. Zanno crede că studierea acestei fosile în contextul schimbărilor de mediu și de biodiversitate din timpul Cretacicului mijlociu ne va oferi mai multe informații despre istoria planetei noastre.

Iani smithi poartă numele lui Ianus, zeul cu două fețe care simboliza tranzițiile, un nume potrivit, având în vedere poziția sa în istorie.

„Acest dinozaur simbolizează o planetă în schimbare”

„Iani ar putea fi ultimul membru supraviețuitor al unei descendențe de dinozauri care odată a prosperat aici, în America de Nord, dar au fost în cele din urmă înlocuiți de dinozaurii cu cioc de rață. Iani a trăit în timpul acestei tranziții, așa că acest dinozaur simbolizează cu adevărat o planetă în schimbare”, spune Zanno.

„Acest dinozaur a stat pe marginea prăpastiei, capabil să privească înapoi la felul în care erau ecosistemele nord-americane în trecut, dar suficient de aproape pentru a vedea viitorul apropiindu-se ca un tren de mare viteză. Cred că toți putem înțelege asta”, a concluzionat cercetătoarea.

Artropode de doi metri dominau mările în urmă cu 470 de milioane de ani, dezvăluie fosilele dintr-un important sit geologic