Home » Istorie » Fosila unui păianjen gigantic de acum 16 milioane de ani, găsită în Australia

Fosila unui păianjen gigantic de acum 16 milioane de ani, găsită în Australia

Foto: Australian Museum/Salty Dingo
Publicat: 29.09.2023

A fost descoperită fosila unui păianjen gigantic, cel mai mare din Australia, care a trăit acum 16 milioane de ani.

În 2017, paleontologii de la Australian Museum (AM) și de la Universitatea din New South Wales (UNSW) au dezgropat rămășițele antice de la McGraths Flats, din centrul New South Wales, un faimos sit fosil format din rocă bogată în fier numită „goethit”.

Fosila unui păianjen gigantic a fost numită științific Megamonodontium mccluskyi. Se estimează că aceasta are între 11 și 16 milioane de ani vechime.

O descoperire deosebit de remarcabilă

Conform comunicatului oficial, această descoperire este deosebit de remarcabilă, deoarece doar câteva fosile de păianjen au fost descoperite în Australia.

„Doar patru fosile de păianjen au fost găsite vreodată pe tot continentul, ceea ce face ca istoria lor evolutivă să fie dificil de înțeles pentru oamenii de știință. De aceea, această descoperire este atât de semnificativă; dezvăluie noi informații despre dispariția păianjenilor și umple un gol din înțelegerea noastră a trecutului”, a spus Matthew McCurry.

Fosila unui păianjen gigantic este cea mai mare din Australia

Folosind o metodă avansată de suprapunere de microfotografii, cercetătorii au inspectat amănunțit și au scanat fosila bine conservată a acestui păianjen antic. Această abordare a dezvăluit caracteristici anatomice ale fosilelor care erau ascunse anterior.

„Microscopia electronică cu scanare ne-a permis să studiem detalii minuscule ale ghearelor și ale setaelor de pe pedipalpii, picioarele și corpul principal ale păianjenului. Setaele sunt structuri asemănătoare perilor care pot avea o serie de funcții. Acestea pot simți substanțele chimice și vibrațiile, pot apăra păianjenul împotriva atacatorilor și chiar pot scoate sunete”, a spus Michael Frese, profesor asociat la Universitatea din Canberra.

Descoperirile făcute pe baza fosilelor sugerează o asemănare puternică cu genul modern Monodontium. Cu toate acestea, această creatură preistorică era considerabil mai mare, de aproximativ cinci ori mai mare, în comparație cu specia de astăzi.

„Cea mai apropiată rudă vie a acestei fosile trăiește acum în pădurile umede din Singapore și până în Papua Noua Guinee. Acest lucru sugerează că grupul a ocupat odată medii similare în Australia continentală, dar ulterior a dispărut pe măsură ce Australia a devenit mai aridă”, a adăugat McCurry.

Cum au dispărut acești păianjeni de pe continent?

Mai mult, această analiză cuprinzătoare a stabilit că acest păianjen reprezintă prima descoperire a unei fosile din familia Barychelidae, notează Interesting Engineering.

Barychelidae este o familie de păianjeni migalomorfi, care include în special Monodontium. Această familie de păianjeni este remarcată pentru activitatea lor deosebită de creare de vizuini și poate fi găsită în toată lumea, inclusiv în Australia, Asia, Africa și America.

„Nu numai că este cel mai mare păianjen fosilizat găsit în Australia, dar este prima fosilă din familia Barychelidae care a fost găsită undeva în lume. Există în jur de 300 de specii de Monodontium în viață astăzi, dar nu par să devină fosile foarte des. Acest lucru ar putea fi cauzat de faptul că petrec atât de mult timp în vizuini și, prin urmare, nu se află în mediul potrivit pentru a fi fosilizate”, a spus Robert Raven, arahnolog.

Fosila unui păianjen gigantic este acum găzduită în colecția de paleontologie a muzeului și este accesibilă online pentru ca cercetătorii să poată efectua studii suplimentare.

Descoperirile au fost raportate în Zoological Journal of Linnean Society.

Arheologii au scos la lumină o nouă rețea complexă de drumuri romane

A fost descoperit un sat misterios pe piloni în „Perla Balcanilor”

Poporul Hirota din Japonia deforma intenționat craniile sugarilor în urmă cu 1.800 de ani

Test de cultură generală. Care e țara cu cele mai multe piramide?