Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce ouăle păsărilor sunt colorate?

De ce ouăle păsărilor sunt colorate?

Publicat: 04.11.2018
O nouă analiză a pigmentării cojilor actuale şi fosilizate de ouă sugerează că acestea au evoluat să fie colorate doar o singură dată - în strămoşii dinozauri ai păsărilor actuale, conform unui studiu publicat pe 31 octombrie în Nature.

Tiparele de culoare găsite în cojile de ouă ale dinozaurilor teropozi, o linie evolutivă care include şi Tyrannosaurus rex şi alţi dinozauri mici precum Microraptor, sunt similare cu cele ale păsărilor actuale, scrie Science News.

„Savanţii credeau că doar păsările produc ouă colorate”, a precizat Mark Norell, coautorul studiului de la American Museum of Natural History din New York City. Dar studiile recente sugerează că multe trăsături despre care se credea că erau unice la păsări – pene, zbor, organizarea cerebrală şi metabolism adaptat zborului – au evoluat înaintea emergenţei păsărilor. „Este o linie vagă de demarcare între ce este o pasăre şi ce este un dinozaur nonavian”, a adăugat Norell.

Ouăle păsărilor îşi au culoarea de la doi pigmenţi: un pigment cărămiziu numit protoporfirină, care creează pete şi care se găseşte în stratul exterior al cojii; şi un pigment numit biliverdină, găsit în partea internă a cojii. Într-un studiu anterior, din 2015, Jasmina Wiemann de la Yale University, conducătoarea acestui studiu, a efectuat, împreună cu colegii săi, analize asupra ouălelor fosilizate de Heyuannia huangi, o specie de dinozaur cu cioc scurt şi cu creastă care exista acum 70 de milioane de ani. S-a ajuns la concluzia că acestea conţineau ambii pigmenţi.

Cercetătorii nu au găsit urme de acest pigment în cojile de ouă care aparţineau dinozaurului titanosaurid sau în cojile de ouă ale aligatorilor actuali de pe continentul american, ambii având cuiburi îngropate. În schimb, la speciile care aveau cuiburi parţial sau total deschise, aveau ouă cu cei doi pigmenţi.

Doar teropodele au ouă colorate care conţin unul sau ambii pigmenţi. Tiparele, sau cum erau distribuite culorile, sunt aproape identice între ouăle păsărilor actuale şi dinozaurii teropozi nonavieni. Acest aspect sugerează că la păsări, tipul de colorare a evoluat o singură dată.

Ce diferenţă este între ouăle albe şi cele maronii? Explicaţia specialiştilor

De ce ouăle păsărilor au forme diferite?

Caz rar de parazitism fosilizat: O viespe a depus ouă în interiorul unei pupe