Home » Natură » Metoda inedită prin care se poate proteja biodiversitatea de activităţile umane nocive

Publicat: 21.10.2018
Diversificarea terenurilor - inclusiv câmpurile agricole, păşinile şi pădurile - poate reprezenta cheia pentru păstrarea biodiversităţii în faţa schimbării climatice, conform unui nou studiu.

Aceste schimbări ar extinde habitatul pentru diverse vieţuitoare precum lilieci, urşi, cerbi etc., în afara graniţelor zonelor protejate, creând în acelaşi timp terenuri mai sustenabile şi mai productive, scrie Science Daily.

Diversificarea se poate realiza extrem de simplu. Se pot adăuga copaci sau tufişuri de-a lungul marginilor câmpurilor, permiţând animalelor precum păsări, lilieci sau insecte să trăiască. Metodele pot fi şi mai complexe, combinând diferite tipuri de agricultură într-o singură fermă care să conţină livezi, păşuni şi flori.

„Ariile protejate sunt extrem de importante, dar nu ne putem baza doar pe acelea pentru a opri a şasea extincţie în masă”, a precizat Adina Merenlender, co-autoare a studiului de la Universitatea California, Berkeley. „Acest lucru este şi mai adevărat în contextul schimbării climatice, pentru că speciile vor fi nevoite să se mişte pentru a se adapta la schimbări de temperatură şi climat”, a adăugat aceasta.

Menţinând chiar şi mici părţi din peisajul original – chiar şi un singur copac – poate ajuta la conservarea diversităţii originale a speciilor.

Spre exemplu, defrişarea unei păduri pentru crearea unei podgorii poate afecta multe specii, deşi altele pot continua să trăiască în noul habitat, de aceea, încorporarea unor părţi din habitatul natural este esenţială pentru păstrarea tuturor speciilor din ecosistemul original.

Mai mult decât atât, este important pentru culturile agricole păstrarea speciilor de păsări şi lilieci – „insecticide” naturale – care pot proteja plantele de insectele dăunătoare.

Timpul nu mai are răbdare cu tropicele: cercetătorii avertizează că biodiversitatea în regiunile tropicale va dispărea