Home » Natura » Descoperirea uimitoare a unui crater imens în Groenlanda dezvăluie încă o parte din istoria Pământului

Alexandru Voiculescu 11.16.2018
Un studiu recent a scos la iveală că un asteroid cu diametrul de un kilometru a lovit Groenlanda acum doar 12.000 de ani, la sfârşitul Pleistocenului. Craterul de imact, cu un diametru de 31 de kilometri, a rămas ascuns până acum sub calota glaciară.

A fost expus cu ajutorul unui sistem radar dezvoltat la Center for the Remote Sensing of Ice Sheets (CReSIS) al Kansas University (KU), potrivit Phys.

Craterul de impact de sub gheţarul Hiawatha din partea de nord-vest a Groenlandei a fost descris în detaliu în noul număr al revistei Science Advances publicat pe 14 noiembrie.

A fost identificat cu date adunate din 1997 până în 2014 de cei de la Kansas University pentru Program for Arctic Reginal Climate Assessment and Operation IceBridge al NASA, suplimentate de mai multe date adunate în mai 2016, folosind Multichannel Coherent Radar Depth Sounder (MCoRDS), sistem dezvoltat de aceiaşi cercetători.

Scanarea radar a craterului de sub gheaţă. Credit: NASA

„Am adunat multe date radar în ultimele câteva decenii, iar cu acestea am creat hărţi ale Groenlandei de sub gheaţă”, a precizat coautorul John Paden, profesor la KU şi cercetător la CReSIS.

Astfel, cercetătorii au putut descoperi depresiunea de sub gheaţă. Paden a mai participat şi la zborurile de joasă altitudine deasupra craterului de impact pentru a stabili dimensiunile exacte şi particularităţile acestuia.

Topografia regiunii cu dimensiunea craterului. Credit: University of Kansas

„Poţi vedea structura rotundă la marginea calotei glaciare, mai ales când zbori la o altitudine suficient de mare. În cea mai mare parte, craterul nu este vizibil din avion”, a adăugat cercetătorul.

De asemenea, cercetătorii au utilizat şi date din satelit, iar împreună cu acestea au putut trece la etapa următoare de studiere a craterului, care a inclus analizarea sedimentului glaciofluvial din cel mai mare râu care curge din crater. Rezultatele au arătat prezenţa „cuarţului ‘şocat’ şi alte granule asociate cu un impact puternic”, inclusiv sticlă.

Echipa de cercetare crede că rocile şi granulele de fragmentele de sticlă sunt cel mai probabil produse de topirea mineralelor.

Studiile viitoare urmează să determine cu o precizie mai mare momentul impactului. Autorii scriu că dovezile „sugerează că Hiawatha s-a format în timpul Pleistocenului, pentru că în această eră apar cele mai multe urme ale unui impact”.

Localizarea craterului pe insulă. Credit: The Natural History Museum of Denmark

„A fost mult material aruncat în atmosferă care ar fi afectat clima şi a putut topi multă gheaţă, astfel că a existat un debit de apă mare  în Strâmtoarea Nares dintre Canada şi Groenlanda, care ar fi afectat fluxul oceanic din întreaga regiune”, a precizat Paden. „Dovezile arată că impactul a avut loc după formarea calotei glaciare a Groenlandei, dar echipa încă lucrează la datarea exactă”, a adăugat cercetătorul.

Cele mai impresionante cratere rezultate din coliziunile Pămîntului cu meteoriţii. Urmele lor sunt incredibile – GALERIE FOTO