Home » Natura » Este oficial! Prima specie de mamifere care a dispărut din cauza oamenilor

Este oficial! Prima specie de mamifere care a dispărut din cauza oamenilor

Autor: Mihaela STOICA 02.21.2019
Este oficial! Prima specie de mamifere care a dispărut din cauza oamenilor
Şoarecii melomys de pe insula Bramble Cay au fost declaraţi oficial dispăruţi, după ce un raport din 2016 i-a descris ca fiind primele mamifere ce au pierit din cauza schimbărilor climatice provocate de oameni.
Extincţia Bramble Cay melomys (Melomys rubicola), o specie mică de rozătoare, este acum recunoscută oficial în Australia, care era şi singura casă a acestor mamifere de culoare maronie. Mamiferul, denumit de asemenea „şoarecele cu coada mozaic”, ajungea la maturitate la o lungime de 15 cm şi o greutate de 100 g.

Aceştia erau o specie izolată, trăiau pe mica insulă Bramble Cay (ce se întinde pe numai cinci hectare şi se află la numai 3 metri deasupra nivelului mării) din Strâmtoarea Torres, în apropiere de coastele Papua Noua Guineei. Specia nu mai fusese văzută din 2009 de către oamenii de ştiinţă din Australia, potrivit BBC.

Oamenii de ştiinţă afirmă că este o şansă ca specii identice sau similare să fie găsite în Papua Noua Guinee, însă respectiva zonă a fost foarte puţin documentată de către cercetători.

Potrivit Uniunii Internaţionale pentru Conservarea Naturii, Australia înregistrează una dintre cele mai mari rate de extincţie a animalelor.

Decizia Guvernului australian de a declara melomii Bramble Cay ca specie dispărută vine după una similară făcută de autorităţile din Queensland în 2016.

Potrivit unui raport guvernamental, aceşti şoareci au dispărut din cauza „indundării insuliţei în repetate rânduri, în ultimul deceniu, de către apele oceanului, ce au provocat pierderea dramatică a habitatului şi probabil moartea directă a indivizilor”. „Semnificativ, aceasta reprezintă probabil prima extincţie a unui mamifer ca urmare a schimbării climatice antropogene (schimbarea climatică cauzată de activitatea umană n.r.)”, mai arată raportul.

Anunţul dispariţiei oficiale a Bramble Cay melomys a provocat tristeţe în Australia. „Era  micul nostru şoarece maroniu şi era responsabilitatea noastră să persiste. Am dat greş”, a afirmat Tim Beshara, purtător de cuvânt al The Wilderness Society.

Prima datare a existenţei acestei specii a fost făcută în 1845, cărţile de istorie sugerând că marinarii au omorât aceşti „sobolani mari” cu arcuri si săgeţi. Însă Bramble Cay melomys au fost văzuţi pentru ultima oară în 2009, iar în 2014, un raport al cercetătorilor australieni a recomandat schimbarea statutului lor din „animale pe cale de dispariţie” în „dispărute”.

De altfel, un plan pentru salvarea melomys exista din 2008, când specia nu era încă dispărută, însă responsabilii australieni cu implementarea lui nu l-au pus în practică.

Experţii avertizează că biodiversitatea de care se bucură Australia este ameninţată de schimbarea mediului. Australia nu este în graficul de reducere a emisiilor cu 26-28% până în 2030, faţă de nivelurile din 2005,  potrivit celor mai recente date guvernamentale.

SSL Premium vs SSL Wildcard: Ce fel de certificat să alegi în planul de găzduire site?