Home » Natură » Noi specii de păianjeni au fost descoperite în peșterile din Israel

Noi specii de păianjeni au fost descoperite în peșterile din Israel

Publicat: 09.03.2023

Peșterile au găzduit dintotdeauna cei mai ciudați și mai bizari membri ai regnului animal. Datorită proprietăților unice ale mediului lor, fiind întunecate și umede, peșterile au dat naștere unei întregi serii de creaturi ciudate, adaptate să trăiască în lumină slabă și în condiții dificile prin evoluție convergentă.

În prezent, șapte noi specii de păianjeni din genul Tegenaria au fost descoperite în peșterile din Israel. Dintre cele șapte specii noi care au fost descoperite, cinci dintre ele au ochii reduși, în timp ce celelalte două specii sunt complet oarbe.

Explorând sistemele de peșteri din Israel, echipa de la Universitatea Ebraică din Ierusalim și de la Universitatea din Wisconsin-Madison a descoperit cele șapte noi specii de păianjeni. Ei au fost surprinși să afle că noile specii sunt mai apropiate de speciile găsite în peșterile din Mediterana, în sudul Europei.

„În multe cazuri, aceste adaptări vor duce la crearea de noi specii, a căror distribuție este limitată geografic în zone cu condiții ecologice unice, cum ar fi o singură peșteră sau un sistem de peșteri conectate”, explică doctorandul Shlomi Aharon, care a condus studiul, într-un comunicat.

Peșterile au găzduit cei mai ciudați și mai bizari membri ai regnului animal

În procesul de prelevare a probelor, peșterile au fost împărțite în patru zone ecologice diferite: în afara peșterii; la intrarea în peșteră; și în zonele crepusculare și întunecate. Diferite specii pot locui și se pot adapta diferit la condițiile din fiecare dintre aceste zone. Echipa a vrut să înțeleagă relația dintre păianjenii cu ochi care trăiesc de obicei în zona de intrare în peșteră și cei cu ochi reduși, care se găsesc adesea în adâncul întunericului, în interiorul peșterilor, scrie IFL Science.

Vizitând aproximativ 100 de peșteri în perioada 2014-2022, echipa a studiat aproximativ 200 de păianjeni individuali. S-a constatat că treizeci dintre peșteri conțineau specii de Tegenaria. În 26 dintre aceste peșteri, echipa a găsit specii troglofile – specii care au populații care trăiesc atât la suprafață, cât și sub pământ în Israel.

În 10 peșteri, au fost găsite atât Tegenaria troglofile, cât și Tegenaria troglobitice, uneori chiar împărțind aceeași locație în cadrul unei peșteri. Deși acești păianjeni arătau asemănător, prezentau diferențe în ceea ce privește reducerea ochilor și pigmentarea, ceea ce a făcut ca echipa să se întrebe dacă este vorba de aceeași specie sau de specii diferite.

Speciile au evoluat de la un strămoș care a trăit în afara peșterilor

„În acest studiu am căutat să înțelegem relațiile evolutive dintre păianjenii cu pânză de pâslă (Agelenidae, Tegenaria) cu ochi normali, care se găsesc la intrarea în peșterile din Israel, și cei care se află în adâncul peșterii și care nu au pigment, au ochii reduși și chiar sunt complet orbi”, a continuat Aharon.

Studiind ADN-ul păianjenilor, echipa a descoperit că toate speciile de Tegenaria troglobiți găsite în Israel fac parte dintr-un grup de păianjeni înrudiți la distanță cu speciile troglofili găsite la intrarea în peșteri. Echipa a concluzionat că analiza lor a arătat că noile specii de Tegenaria troglobitic israeliene sunt mai strâns legate de păianjenii din estul Mediteranei decât de celelalte specii care împart aceleași peșteri.

De asemenea, ei sugerează că speciile au evoluat de la un strămoș care a trăit în afara peșterilor și este posibil să fi dispărut din cauza schimbărilor climatice istorice care au avut loc în zonă.

„Trebuie să protejăm natura unică a Israelului, să conservăm sistemele sale subterane pentru viitor și să explorăm în continuare procesele care au creat aceste sisteme”, a declarat profesorul Dror Hawlena de la Departamentul de Ecologie, Evoluție și Comportament de la Universitatea Ebraică din Ierusalim.

Lucrarea este publicată în Molecular Phylogenetics and Evolution.

Unele specii de păianjen au evoluat să fie ființe sociale, deși nu au creier