Home » Natură » Concluziile unui studiu: Lăsați pădurile să se dezvolte pentru a capta carbon

Concluziile unui studiu: Lăsați pădurile să se dezvolte pentru a capta carbon

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 21.11.2023

Conservarea și restaurarea pădurilor ar putea avea o contribuție majoră la soluționarea crizei climatice, atât timp cât emisiile de gaze cu efect de seră sunt reduse, arată un studiu.

Permițând arborilor existenți să îmbătrânească în ecosisteme sănătoase și restaurând zonele degradate, oamenii de știință spun că ar putea fi captate 226 de gigatone de carbon, echivalentul a aproape 50 de ani de emisii din Statele Unite ale Americii pentru 2022.

Ei avertizează, însă, că plantarea în masă de monoculturi de arbori și compensarea nu vor ajuta pădurile să își valorifice potențialul.

Jumătate dintre pădurile lumii, defrișate de oameni

Oamenii au defrișat aproximativ jumătate dintre pădurile de pe Pământ și continuă să distrugă locuri precum pădurea amazoniană și bazinul Congo, care joacă un rol crucial în reglarea atmosferei planetei.

Cercetarea efectuată de oamenii de știință estimează că, în afara zonelor agricole urbane, în regiunile cu o amprentă umană redusă, unde pădurile există în mod natural, acestea ar putea absorbi cantități mari de carbon.

Aproximativ 61% din acest potențial ar putea fi atins prin protejarea pădurilor pe picior, permițându-le să se maturizeze în ecosisteme vechi, precum pădurea Białowieża din Polonia și Belarus sau pădurile de sequoia din California, care au supraviețuit mii de ani. Restul de 39% ar putea fi realizat prin refacerea pădurilor fragmentate și a zonelor care au fost deja defrișate, notează The Guardian.

Pe fondul preocupărilor privind rolul naturii în atenuarea crizei climatice, cercetătorii au subliniat importanța biodiversității pentru a ajuta pădurile să își atingă potențialul de absorbție a carbonului, avertizând că plantarea unui număr mare de specii unice nu va fi de ajutor și că sunt necesare reduceri urgente ale emisiilor de combustibili fosili.

Creșterea numărului de incendii de pădure și temperaturile mai ridicate din cauza crizei climatice ar fi de natură să reducă potențialul, au spus autorii cercetării.

„Încetarea defrișărilor trebuie să fie prioritate de top”

„Cea mai mare parte a pădurilor din lume sunt foarte degradate. De fapt, mulți oameni nu au fost niciodată într-una dintre puținele păduri bătrâne care au rămas pe Pământ. Pentru a restabili biodiversitatea globală, încetarea defrișărilor trebuie să fie o prioritate de top”, a declarat Lidong Mo, unul dintre autorii principali ai studiului.

La Cop26, în 2021, liderii mondiali s-au angajat să oprească și să inverseze defrișările până la sfârșitul acestui deceniu, deși datele arată că, în prezent, țările nu sunt pe drumul cel bun. Totuși, Brazilia, Columbia și Indonezia se numără printre națiunile care fac progrese. Cercetătorii au declarat că îndeplinirea acestui obiectiv, împreună cu realizarea acordurilor ONU privind clima și biodiversitatea, este crucială pentru ca pădurile să își atingă potențialul maxim.

„Conservarea pădurilor, oprirea defrișărilor și împuternicirea oamenilor care trăiesc în asociere cu aceste păduri are puterea de a capta 61% din potențialul nostru. Acest lucru este uriaș. Este o potențială reîncadrare a conservării pădurilor. Nu mai este vorba de evitarea emisiilor, ci și de reducerea masivă a emisiilor de carbon”, a declarat Tom Crowther, șeful Crowther Lab de la ETH Zurich (entitate care studiază ecosistemele globale, generând cunoștințe pentru a proteja biodiversitatea).

Acesta a mai spus că sunt necesare mii de proiecte și scheme diferite pentru a conserva și a revitaliza pădurile.

„Acest lucru poate fi realizat de milioane de comunități locale, comunități indigene, fermieri și silvicultori care promovează biodiversitatea. Ar putea fi vorba de agrosilvicultură pentru cacao, cafea sau banane, regenerare naturală sau crearea de coridoare de habitat. Acestea au succes atunci când natura devine o alegere economică. Nu este ușor, dar este realizabil”, punctează Crowther.

Care păduri sunt mai eficiente atunci când vine vorba de stocarea de carbon?

Nivelul de dioxid de carbon din lume, la un pas de nou record

Imagini șocante de la NASA arată cât de repede se răspândesc emisiile de dioxid de carbon pe Pământ

Ar putea un oraș să stocheze la fel de mult carbon ca o pădure?