Home » Natură » Păianjenii orbi din peșterile întunecate pot simți lumina

Păianjenii orbi din peșterile întunecate pot simți lumina

Publicat: 28.12.2023

O echipă de cercetători de mediu de la Universitatea Hubei (China), în colaborare cu un coleg de la Universitatea din Islanda, a descoperit că păianjenii orbi din peșteri întunecate din China sunt totuși capabili să simtă lumina și să reacționeze la aceasta.

În cadrul studiului, publicat în revista Science Advances, grupul a testat două grupuri de păianjeni care trăiesc în sistemele de peșteri din sud-vestul Chinei.

Cercetările anterioare au arătat că speciile de creaturi care trăiesc în peșteri fără lumină tind să își piardă capacitatea de a vedea în timp. Unele își pierd ochii în totalitate, deoarece evoluția favorizează alte caracteristici în astfel de medii extreme, explică Phys.org.

Păianjenii orbi din peșteri întunecate sunt totuși capabili să simtă lumina

Cercetările anterioare au arătat și că, în ciuda pierderii ochilor, unii locuitori ai peșterilor încă sunt capabili să simtă lumina, adesea pentru a o evita. În acest nou studiu, echipa de cercetare s-a întrebat dacă acest lucru ar putea fi valabil și pentru păianjenii orbi din peșteri întunecate. Leptonetela este un gen cu multe specii de păianjeni mici, orbi sau aproape orbi, care trăiesc în astfel de peșteri.

Cercetătorii au observat că unele specii de Leptonetela trăiesc în apropierea gurii unei peșteri și au șase ochi în loc de cei opt obișnuiți la Leptonetela care nu trăiesc în peșteri; cei doi ochi pe care i-au pierdut sunt în general utilizați pentru a găsi prada. Alte specii de Leptonetela trăiesc mult mai adânc în peșteri și și-au pierdut abilitatea de a vedea și, în unele cazuri, și-au pierdut ochii cu totul.

De ce au nevoie păianjenii fără ochi să simtă lumina?

Pentru a afla cum răspund ambele specii la lumină, dacă o fac, echipa de cercetare a colectat câte 10 exemplare din fiecare grup și le-a dus înapoi în laborator pentru studiu. Toți păianjenii au fost plasați în containere împărțite în jumătăți luminate și întunecate. Păianjenii puteau să se miște liber între cele două părți.

Cercetătorii au descoperit că toți păianjenii din ambele grupuri stăteau în partea întunecată a incintei. Acest lucru, sugerează ei, arată că toți sunt capabili să simtă lumina, indiferent dacă au ochi sau nu. De asemenea, au constatat că toți aveau gene care sunt cunoscute a avea un rol în răspunsul la lumină.

Cercetătorii concluzionează că motivul pentru care păianjenii își păstrează abilitatea de a simți lumina este pentru că trebuie să evite aerul uscat găsit aproape de gura unei peșteri. Testele au arătat că păianjenii complet orbi nu ar putea supraviețui într-un astfel de mediu uscat.

Secretul păsărilor colibri! Cercetătorii tocmai l-au aflat

Test de cultură generală. Câți ochi au albinele?

Test de cultură generală. Ce culoare are sângele de homar?

Caii cel mai probabil nici nu au habar că se află într-o cursă