Home » Stiinta » 20 de ani în care omenirea a explorat Planeta Roşie. Ce au aflat cercetătorii până în prezent despre Marte

Autor: Oana Bujor 07.11.2017
Pe 4 iulie 1997, nava Pathfinder, proiectată de NASA, a aterizat cu succes pe Marte, tot în acelaşi an au fost trimise şi primele imagini cu Planeta Roşie către Pământ.

Pathfinder şi roverul Sojourner au explorat Planeta Roşie timp de două luni, moment în care nava Global Surveyor, deţinut de NASA, a aterizat pe Marte informează Post-Gazette. Nava a explorat planeta timp de 9 ani, perioadă în care pe Marte au aterizat încă două nave  Mars Odyssey în 2001 şi Mars Reconnaissance Orbiter în 2006. Ambele nave sunt active şi în prezent.

În 2004 două rovere, Spirit şi Opportunity au aterizat pe Marte. Opportunity este activ şi în prezent, Misiunile ulterioare realizate de NASA au implicat sonda de aterizare Phoenix, roverul Curiosity şi nava MAVEN. Jet Propulsion Laboratory al NASA dezvoltă în prezent un alt rover ce va fi trimis pe Marte în 2020.

În cei 20 de ani de explorare a Planetei Roşii, experţii au învăţat extrem de multe aspecte privind procesele active de pe Marte, mediul umed favorabil vieţii în trecut şi modul în care planeta s-a schimbat de-a lungul timpului.

La începutul existenţei sale, Marte deţinea un mediu ce favoriza existenţa vieţii. Diferite tipuri de medii umede au existat pe Marte în lacuri, răuri, izvoare termane şi ape subterane. O bună parte din atmosfera planetei s-a deteriorat la începutul formării sale. Însă există o parte considerabilă de gheaţă cu conţinut de dioxid de carbon îngropată la polii planetei, dacă ar fi eliberată acesta ar putea dubla stratul atmosferic din prezent.

Marte din prezent deţine nenumărate zăcăminte de ape îngheţate. Procesele active de Marte includ avalanşe, furtuni de praf şi gheizere