Home » Stiinta » Descoperire esenţială despre creierul nostru: o categorie de neuroni care se credea dispărută reapare sub o altă formă

Autor: Alexandru Voiculescu 06.29.2018
De mai multe decenii, savanţii au crezut că o zonă din creier dispare în timpul dezvoltării umane. Acum, similarităţile genetice între celulele dintr-un strat inferior al creierului şi neuronii asociaţi cu autismul sugerează un scenariu diferit.

Într-o nouă lucrare, cercetătorii au demonstrat că aceşti neuroni supravieţuiesc şi devin parte din cortexul cerebral al adultului, zona din creier implicată în funcţiile cognitive complexe, scrie Futurity.

Astfel, datorită legăturii dintre aceşti neuroni primordiali şi anumite condiţii precum autismul, savanţii pot elabora noi strategii de tratare a tulburărilor cu ajutorul tehnicilor de utilizare a celulelor stem.

În anumite stadii de dezvoltare, acest strat subcortical este cel mai mare din creier, făcând ca aparenta sa dispariţie să fie şi mai intrigantă.

„Atunci când ne gândim la terapie prin înlocuirea celulelor, trebuie să avem în vedere modul în care aceste celule sunt create. Până acum, se ştia că stratul subcortical intră în expansiune în primă fază, apoi dispare”, a precizat Ali H. Brivanlou, profesor la Rockefeller University. „Dar am emis ipoteza: dacă aceste celule nu dispar? Dacă migrează la un alt nivel din cortex – devenind parte din acesta?”

Brivanlou şi colegii lui au găsit dovezi clare pentru această idee. În mostrele de ţesut cerebral din mai multe stadii de dezvoltare ale creierului au detectat PRDM8, o proteină care ajută neuronii să se deplaseze în cortex. De asemenea, au găsit PRDM8 în neuronii subcorticali pe care i-au generat din celule stem; iar experimentele au arătat că aceştia migrează de la locul de origine. Toate acestea nu susţin o moarte a celulelor, ci deplasarea acestora.

Mai mult decât atât, s-a observat că neuronii din această zonă se maturizează în varii tipuri de neuroni aflaţi în straturile din adâncime ale creierului.

Descoperirile, care apar în revista Cell Stem Cell, au implicaţii semnificative pentru înţelegerea tulburărilor neurologice. Anomaliile în migrarea şi maturizarea neuronilor sunt strâns asociate cu apariţia acestor condiţii, inclusiv a autismului, iar noul studiu sugerează că aceste anomalii se manifestă foarte devreme în dezvoltarea copilului.

„Multe dintre aceste gene asociate cu autismul sunt prima dată exprimate în acest strat inferior”, a precizat Zeeshan Ozair, unul dintre cercetători. „Dacă aceşti neuroni nu mor ci devin parte din cortex, vor aduce aceste mutaţii cu ei”.

Creierul nu mai produce neuroni dacă eşti adult. Un studiu contrazice o teorie foarte populară în ultimii 20 de ani