Home » Știință » Astronomii au reuşit să observe un asteroid albastru, de aproape

Astronomii au reuşit să observe un asteroid albastru, de aproape

Publicat: 31.10.2018
Astronomii au anunţat recent că în urmă cu un an au putut observa de aproape asteroidul 3200 Phaethon, o rocă spaţială albastră ce unori se comportă precum o cometă.

Asteroizii albaştri reprezintă doar o fracţiune din rocile spaţiale de acest tip descoperite până în prezent, după cum afirmă Teddy Kareta, absolvent al Universităţii din Arizona. Conform USA Today, o mare parte din asteroizi au o culoare cenuşie, roşiatică, în funcţie de materialele de la suprafaţă.

În afară de culoarea sa ciudată, Phaethon deţine calităţi atât ale unui asteroid, cât şi ale unei comete. Astronomii l-au descoperit pe Phaethon în 1983 şi au crezut că probabil obiectul este „o cometă stinsă”. „Cometele sunt de obicei roşiatice, nu albastre. Aşadar, deşi orbita lui Phaethon era precum cea a unei comete stinse, este greu de definit dacă este mai mult un asteroid sau o cometă stinsă”, a declarat Kareta.

Pe 16 decembrie 2017, asteroidul Phaethon s-a apropiat cel mai mult de Pământ, evenimentul a mai avut loc anterior în 1974. Momentul le-a permis astronomilor să afle mai multe detalii despre obiect şi locul din care provine. Specialiştii susţin că asteroidul este şi sursa curentului de meteori Geminide ce poate fi observat pe Pământ la mijlocul lunii decembrie. Anterior acestei descoperiri, specialiştii credeau că Phaethon era sursa tuturor curenţilor de meteori.

NASA a admis că Phaethon este greu de catalogat. „Este posibil ca Phaethon să fie o cometă stinsă sau un nou obiect pus în discuţie de astronomi, numit >”, a afirmat NASA.

Orbita extrem de eliptică a lui Phaethon în jurul Soarelui oferă credit acestei ipoteze. Conform NASA, „cercetătorii nu sunt siguri cum să-l definească pe Phaethon. Atunci când un obiect trece pe lângă Soare nu dezvoltă o coadă de cometă, iar spectrul lui este asemănător cu cel al unui asteroid”.

O altă ipoteză a cercetătorilor este că Phaethon s-a desprins dintr-un alt asteroid, Pallus, dar reflexia sa sugerează contrariul. „Este în egală măsură albastru, ceea ce înseamnă că într-un anumit moment a fost > de căldura Soarelui”, a declarat Kareta.