Home » Știință » Informații importante despre orbita periculosului asteroid Bennu, oferite de OSIRIS-REx

101955 Bennu, un asteroid din sistemul solar, este considerat potențial periculos pentru Pământ în viitor./ Credit foto: Shutterstock
Publicat: 21.08.2021

Cercetătorii NASA au folosit date puse la dispoziție de sonda spațială OSIRIS-REx, cu scopul de a înțelege mai bine mișcările asteroidului potențial periculos Bennu, până în anul 2300.

Oamenii de știință sunt interesați să reducă, pe cât posibil, incertitudinile legate de viitoarea orbită a asteroidului Bennu și să determine cât mai exact cu putință probabilitatea de impact a acestuia cu Pământul.

Studiul, intitulat „Efemerida și evaluarea pericolelor pentru asteroidul apropiat de Pământ (101955) Bennu pe baza datelor OSIRIS-REx (Origins, Interpretation Spectral, Resource Identification, Security-Regolith Explorer)”, a fost publicat în revista Icarus.

„Una dintre misiunile NASA este aceea de a găsi și monitoriza asteroizi și comete care pot veni în apropierea Pământului și care pot reprezenta un pericol pentru planeta noastră”, a declarat Kelly Fast, managerul Programului de observare a obiectelor din apropierea Pământului la sediul NASA din Washington.

„Realizăm acest efort prin cercetări astronomice continue care colectează date pentru a descoperi obiecte necunoscute anterior.

Misiunea OSIRIS-REx a oferit o oportunitate extraordinară de a testa aceste modele și a le face mai performante, ajutându-ne să prezicem mai bine care va fi poziția asteroidul Bennu, în următoarele secole, față de Planeta Pământ”, a afirmat Kelly, potrivit phys.org.

Probabilitate de impact de 0,057% peste o mie de ani

În 2135, asteroidul Bennu se va afla foarte aproape de Terra. Deși asteroidul nu este considerat un pericol pentru planeta noastră în acel moment, oamenii de știință nu se culcă pe o ureche.

Ei trebuie să cunoască traiectoria exactă a lui Bennu în momentul apropierii sale de Planeta Albastră, tocmai pentru a afla, cât mai precis cu putință, în ce mod gravitația Terrei va influența traiectoria asteroidului, transformându-l într-un potențial pericol.

Utilizând rețeaua spațială complexă a NASA și modele de computer de ultimă generație, oamenii de știință au reușit să micșoreze semnificativ incertitudinile privind orbita lui Bennu.

Potrivit studiului, cercetătorii sunt convinși acum că probabilitatea ca asteroidul să izbească Pământul, până în anul 2300, este de aproximativ 1 din 1.750 (sau 0,057%).

24 septembrie 2182 este considerată data cea mai apropiată în care ar fi posibil un impact al planetei noastre cu asteroidul, dar și în acest din urmă caz, consideră cercetătorii, nu se poate vorbi de o probabilitate mai mare de 0,037%.

Unul dintre cei mai periculoși asteroizi cunoscuți

Deși șansele ca asteroidul Bennu să lovească Pământul sunt foarte mici, Bennu rămâne unul dintre cei mai periculoși asteroizi cunoscuți din sistemul nostru solar, alături de un alt asteroid numit 1950 DA.

OSIRIS-REx a petrecut mai mult de doi ani în imediata apropiere a asteroidului, adunând informații despre dimensiunea, forma, masa și compoziția acestuia, monitorizând în același timp spinul și traiectoria orbitală.

Nava spațială a luat, de asemenea, un eșantion de rocă și praf de pe suprafața asteroidului, urmând a-l trimite, pe 24 septembrie 2023, în laboratoare pentru investigații științifice ulterioare.

„Datele OSIRIS-REx ne oferă informații mult mai precise, încât putem testa limitele modelelor noastre și putem calcula traiectoria viitoare a lui Bennu, cu un grad foarte ridicat de certitudine, până în 2135”, a declarat coordonatorul studiului, Davide Farnocchia, de la Centrul pentru Near Earth Object Studies (CNEOS).