Home » Știință » Legătura dintre stres, metabolism și obezitate. Ce au descoperit, în premieră, cercetătorii?

Publicat: 18.03.2022

Pentru prima dată, oamenii de știință au reușit să stabilească o legătură directă între un factor de stres din creier, metabolism și obezitate. Acest lucru ar putea permite o abordare complet nouă pentru a trata bolile metabolice induse de stres.

Cercetătorii știu de mult timp că proteina FKBP51 este asociată cu depresia și tulburările de anxietate. FKBP51 este implicată în reglarea sistemului de răspuns la stres, iar dacă acesta este perturbat, pot apărea boli psihice.

Cercetătorii de la Institutul Max Planck de Psihiatrie (MPI) și de la Spitalul Universitar din Bonn (UKB) au descoperit acum un nou rol surprinzător pentru această proteină.

Ce este autofagia?

Potrivit acestora, proteina acționează ca o legătură moleculară între sistemul de răspuns la stres și procesele metabolice din organism. Mecanismul central este autofagia, procesul de reciclare a celulelor.

„Autofagia este mecanismul prin care celula se debarasează de proteinele vechi sau deteriorate. Ca atare, poate contracara procesele de îmbătrânire și, așa cum am reușit să demonstrăm acum, poate reduce obezitatea”, explică Nils Gassen, șeful Grupului de cercetare de la UKB, unul dintre liderii studiului, publicat în Science Advances.

„Faptul că factorul de stres FKBP51 din creier este un regulator principal al autofagiei și, prin urmare, al obezității, relevă o serie de noi posibilități de intervenție, atât în diete, cât și în medicamente”, a adăugat Mathias Schmidt, liderul grupului de cercetare de la MPI.

Cum ne creștem rezistența la stres?

Posibilitățile deschise de noile descoperiri sunt foarte diverse, potrivit TechnologyNetworks. Mai ales acum, odată cu pandemia în curs de desfășurare, devine clar cât de mult poate afecta stresul incontrolabil psihicul și corpul nostru.

Procese precum autofagia pot fi influențate în mod pozitiv de un stil de viață activ și de o dietă sănătoasă. Prin urmare, Gassen și Schmidt plănuiesc colaborări ulterioare menite să furnizeze date concrete despre modul în care fiecare individ își poate crește autofagia și, astfel, rezistența individuală la stres.

Legătura dintre anxietatea socială, stres și greutate în adolescență a fost aprofundată de cercetători