Home » Știință » Mirosul unei persoane ar putea dezvălui starea de sănătate

Mirosul unei persoane ar putea dezvălui starea de sănătate

Publicat: 21.02.2024

Sute de substanțe chimice se degajă din corpul nostru în aer în fiecare secundă. Aceste substanțe se eliberează ușor, având presiuni de vapori ridicate, ceea ce înseamnă că fierb și se transformă în gaze la temperatura camerei. Mirosul unei persoane oferă indicii despre cine și cât de sănătoasă este aceasta.

Încă din vremurile antice grecești, știm că mirosim diferit atunci când suntem bolnavi. Deși astăzi ne bazăm pe analizele de sânge, medicii greci antici foloseau mirosul pentru a diagnostica bolile. Dacă inspirau aerul expirat de o altă persoană și îl descriau ca fiind „fetor hepaticus” (însemnând „ficat rău”), însemna că persoana putea să se îndrepte spre insuficiență hepatică.

Dacă mirosul unei persoane era dulce sau fructat, medicii credeau că acest lucru înseamnă că zahărul din sistemul digestiv nu era descompus, iar persoana avea probabil diabet. Știința a arătat ulterior că grecii antici aveau dreptate: insuficiența hepatică, diabetul și multe alte boli, inclusiv bolile infecțioase, îi conferă respirației un miros distinctiv.

Mirosul unei persoane poate arăta starea de sănătate

În 1971, chimistul laureat cu Premiul Nobel Linus Pauling a numărat 250 de substanțe chimice gazoase diferite în respirație. Aceste substanțe chimice gazoase sunt numite compuși organici volatili (COV), notează IFL Science.

De atunci, alți cercetători au descoperit sute de COV în respirația oamenilor. Mulți COV au mirosuri distinctive, dar unii nu au un miros perceptibil. Cercetătorii cred că indiferent dacă un COV are un miros detectabil sau nu pentru nas, aceștia pot oferi informații despre cât de sănătoasă este o persoană.

În cazul unui bărbat scoțian, debutul bolii Parkinson a fost identificat de soția sa, asistenta medicală pensionată Joy Milner, care era convinsă că mirosul lui se schimbase cu ani înainte de diagnosticul din 2005. Această descoperire a dus la programe de cercetare implicate în identificarea mirosului precis al acestei boli.

Câinii pot detecta mai multe boli decât oamenii datorită simțurilor lor olfactive mai sofisticate. Cu toate acestea, tehnici cum ar fi spectrometria de masă identifică schimbări chiar mai subtile în profilurile de COV care sunt legate de boli ale tractului gastro-intestinal, ale pielii, respiratorii, precum și de boli neurologice precum Parkinson. Cercetătorii cred că într-o zi unele boli vor fi diagnosticate simplu, pacientul fiind nevoit doar să respire într-un dispozitiv.

Ce sunt compușii organici volatili?

Respirația nu este singura sursă de COV din corp. Compușii sunt emiși și de piele, urină și fecale.

COV din piele sunt rezultatul acțiunii a milioane de glande ale pielii care elimină deșeurile metabolice ale organismului, precum și deșeurile generate de bacterii și de alte microorganisme care trăiesc pe pielea noastră. Transpirația produce substanțe nutritive suplimentare pentru aceste bacterii, care pot duce la COV cu un miros deosebit de puternic. Cu toate acestea, mirosul transpirației reprezintă doar o mică parte a mirosurilor provenite de la COV.

Pielea și microbiomul intestinal sunt alcătuite dintr-un echilibru delicat de microorganisme. Cercetătorii cred că acestea influențează starea noastră de sănătate, dar încă nu înțelegem foarte mult despre modul în care funcționează această relație.

Spre deosebire de intestin, pielea este relativ ușor de studiat: pot fi colectate mostre de piele de la oameni vii fără a trebui să mergi adânc în corp. Cercetătorii cred că semnăturile COV din piele pot oferi informații despre modul în care bacteriile microbiomului și corpul uman lucrează împreună pentru a menține sănătatea și a ne proteja de boli.

Câte lucruri poate spune mirosul unei persoane despre aceasta?

În laboratorul echipei lui Aoife Morrin, de la Dublin City University (Irlanda), se investighează dacă semnătura COV din piele poate dezvălui diferite caracteristici ale persoanei căreia îi aparține. Aceste semnale din semnăturile COV din piele sunt probabil modul în care câinii fac diferența între oameni după miros.

Cercetarea se află într-o etapă relativ incipientă în această zonă, dar s-a arătat că se poate distinge între bărbați și femei pe baza acidității COV din piele. Pentru a vedea acest lucru, este folosită spectrometria de masă, deoarece nasul uman nu este suficient de sofisticat pentru a detecta acești COV.

De asemenea, se poate prezice cu o precizie rezonabilă vârsta unei persoane cu o marjă de câțiva ani din profilul lor de COV din piele. Acest lucru nu este surprinzător având în vedere că stresul oxidativ din corp crește odată cu înaintarea în vârstă.

Stresul oxidativ apare atunci când nivelurile de antioxidanți sunt scăzute și le provoacă daune ireversibile celulelor și organelor. Cercetarea recentă a descoperit produse ale acestor daune oxidative în profilurile COV din piele.

COV în lumea plantelor și a animalelor

Acești compuși nu sunt responsabili doar pentru mirosul unei persoane, ei sunt folosiți și de plante, insecte și animale drept canal de comunicare. Plantele sunt într-un dialog constant cu alte organisme, inclusiv polenizatori, erbivore, alte plante și cu inamici naturali precum bacteriile dăunătoare și insectele. Compușii folosiți pentru această comunicare sunt cunoscuți sub numele de feromoni.

În regnul animal, există dovezi bune că COV pot acționa ca afrodiziac. De exemplu, șoarecii au microorganisme care contribuie la un compus extrem de mirositor numit trimetilamină, care le permite șoarecilor să verifice specia unui posibil partener. Porcii și elefanții au, de asemenea, feromoni sexuali.

Este posibil ca oamenii să producă și COV pentru a atrage partenerul potrivit. Cercetătorii încă nu au descifrat pe deplin compușii din piele sau pe alții care sunt eliminați de corpul nostru. Dar dovezile pentru feromonii de dragoste umani sunt controversate. O teorie sugerează că au fost pierduți acum aproximativ 23 de milioane de ani, atunci când primatele au dezvoltat vederea colorată completă și au început să se bazeze pe aceasta pentru a-și alege un partener.

Cu toate acestea, se crede că, fie că există sau nu feromoni umani, COV din piele pot dezvălui cine și cum suntem, în ceea ce privește lucruri precum îmbătrânirea, nutriția și forma fizică, fertilitatea și chiar nivelurile de stres. Această semnătură probabil conține marcaje pe care le putem folosi pentru a ne monitoriza sănătatea și pentru a diagnostica boli.

Care este mâncarea delicioasă care ne crește riscul de Alzheimer?

Test de cultură generală. Cât de eficient este placebo?

Proprietățile antimicrobiene ale sucului de roșii pot ucide una dintre cele mai întâlnite bacterii