Carte

Daniel Nicolescu 09.15.2008 | ● Vizualizări: 55
Carte     carte, recenzie + zoom

de Daniel Nicolescu

Atlasul lumii

Editura ErcPress, 40 lei

Atlasul De Agostini, facand parte din proiectul Enciclopedia geografica a familiei, este un volum de talie impresionanta, dar usor de manevrat si de consultat, despre lumea actuala, asa cum este ea consemnata in cele mai recente studii statistice si cartografice. Prima sectiune prezinta informatii referitoare la toate statele independente ale planetei noastre, permitand consultarea si compararea datelor despre suprafete, populatie, densitate, unitati monetare si echivalente in euro, PIB si venit pe cap de locuitor, valori import si export, demografie (cu estimari relative pentru deceniile urmatoare). Sectiunea este completata cu informatii despre invatamant, alimentatie, sanatate si speranta de viata. A doua sectiune prezinta tarile care se remarca prin activitatea agricola, cresterea animalelor, exploatarile forestiere, pescuitul, productia extractiva, industriala si energetica. Ultimul capitol este alocat celor mai importante parcuri naturale, rezervatiilor biosferei si siturilor declarate patrimoniu al umanitatii de catre UNESCO. Atlasul este insa mai mult decat declara numele sau: adica nu doar o stiva de informatii seci, randuite ca intr-o arhiva, ci si un prilej de delectare à la Guinness Book, cu recorduri inspaimantatoare (tsunamiuri, cutremure, vulcani si eruptii), dar si cu magnifice intrupari ale geniului naturii (cel mai inalt varf muntos, cele mai adanci lacuri, cele mai coplesitoare cascade) sau izbanzi umane de dimensiuni ciclopice (cel mai lung pod, cel mai lung baraj). Adaugand acestor ierarhii posibilitatea de a le regasi item-urile de top in imagini fotografice sau de a le localiza pe numeroasele harti anexate, atlasul reprezinta un instrument care imbina utilul cu placutul si pe care, in cadrul familiei sau in acela al celibatului, nu trebuie sa-l ignoram sub motivul ca internetul este mai comod si ca e gratuit. Acuratetea costa.

Filmul documentar, 1897-1948

de Bujor T. Rapeanu, Editura Meronia, 69 lei

Acest volum de sinteza, reprezentand mai bine de 40 de ani de cercetare trudnica a istoricului B.T. Rapeanu, acopera epoci distincte ale istoriei cinematografiei documentare: inceputurile si pionieratul, cinematograful ambulant, crearea productiei locale si a celei internationale, prezenta autonoma a filmului documentar si interferentele acestuia cu jurnalul de actualitati, reportajul de razboi, interventia statului, activitatea de propaganda si cea de cultura prin cinematograf. Altfel spus, o excursie de tip enciclopedic, ai carei eroi sunt filme profund diferite din timpuri diferite: de la cronica unei obisnuite praznuiri a zilei nationale a Romaniei la 10 mai 1897, pana la documentarele inceputului de era comunista, in primul an de republica populara.

Cartea infinitului

de John D. Barrow, Editura Humanitas, 29 lei

O carte de investigatie stiintifica, al carei preambul seamana cu un roman borgesian: „Infinitul si cartile au ceva in comun. Povestiri care nu se termina niciodata, biblioteci care contin toate cartile posibile, carti care contin tot ce s-a intamplat vreodata si tot ce nu s-a intamplat, carti despre ele insele, carti despre faptul ca nu exista carti si carti care se termina inainte de fi inceput. De aceea nu trebuie sa fiti mai surprinsi de faptul ca va pomeniti citind o carte despre infinit decat sunt eu de faptul ca am scris-o.“ John D. Barrow incearca sa ne introduca in nemarginire, aratandu-ne de unde provine aceasta idee stranie a oamenilor despre infinit. Infinitul chiar exista in realitate sau e doar o proiectie a mintii noastre? Poti face un numar infinit de lucruri intr-un timp finit? Este Universul infinit?

Structura revolutiilor stiintifice

Thomas S. Kuhn, Editura Humanitas, 35 lei

Autorul realizeaza prin Structura revolutiilor stiintifice o revolutie copernicana in analiza procesului de cercetare stiintifica si in intelegerea evolutiei cunoasterii. Exemplele sale releva momentele-cheie in dezvoltarea fizicii, legate de personalitati precum Copernic, Newton, Lavoisier, Einstein sau Bohr. Cartea s-a bucurat de o circulatie mult mai mare decat ar fi putut banui autorul ei, circa un milion de exemplare vandute, generand dezbateri vii si conducand la aplicari ale ideilor autorului in variate domenii, de la teoria literaturii, la sociologie.

Justine

de Marchizul de Sade, Editura Trei, 39,90 lei

Respingand „dulcea si inocenta natura umana“ despre care vorbea Rousseau, Sade ne dezvaluie raul din noi si din viata. Justine, personajul principal al acestui roman subintitulat Nenorocirile virtutii, isi marturiseste esecurile, ramanand pana in cele mai scabroase detalii o intrupare a inocentei. Apologet al crimei, al libertatii trupurilor si spiritelor, Sade uimeste sau scandalizeaza. Asa a facut cu contemporanii sai, asa o face si cu ai nostri. Plina de poezie, de umor negru si de o senzualitate dusa spre fruntariile pornografiei, Justine este opera care i-a pus pentru totdeauna marchizului pecetea de „infam“.

Citeste continuarea in pagina a 2a

Jocul lui Gerald

Stephen King,Editura Nemira, 29,93 lei

Ce se poate povesti: un cuplu face sex intr-o cabana izolata. Barbatul (Gerald) o leaga pe femeie (Jessie) cu niste catuse. Chiar daca nu este cea mai indragita fantasma erotica a ei, Jessie accepta jocul. Totul se darama atunci cand barbatul face un infarct, iar femeia ramane inlantuita de pat. Ce nu se poate povesti: felul in care Jessie face fata demonilor interiori, lungile momente de delir provocate de foame, de sete si de singuratate si, mai ales, intalnirile inspaimantatoare cu un caine infometat si cu o aparitie ce pare moartea personificata.

Alb Infinit

Ken Follet, Editura RAO, 28,99

Un tehnician de laborator cu ochii insangerati. 12 eprubete cu un virus mortal disparute. In Ajunul Craciunului, in timp ce o furtuna de zapada matura nordul Scotiei, mai multe persoane, printre care si Toni, directoarea de securitate a firmei medicale unde se consemnase disparitia, se intalnesc intr-o casa izolata. Cu totii au cate ceva de castigat sau de pierdut de pe urma medicamentului descoperit pentru a combate virusul.

GHIDUL ORASULUI

Praga/Sankt-Petersburg/Madrid, Editura Litera International, 19,90 lei fiecare

In ultima vreme, exista la noi o serioasa si stimabila concurenta editoriala in ceea ce priveste ghidurile de calatorie. Formate diverse, tipuri variate de structurare a materialului, imagini mici si harti mari (sau invers), ierarhii (top 10, sa zicem) ale obiectivelor recomandate spre vizitare, povesti bine scrise care se citesc cu delectare, pentru turistii carora le place sa rumege pe-ndelete ce vad, ori, dimpotriva, texte scurte si la obiect pentru oameni de afaceri sau vilegiaturisti grabiti. Acesta este motivul pentru care veti gasi in standurile librariilor autohtone cel putin patru ghiduri diferite pentru, sa zicem, orasul Paris. Inainte de a-l cumpara pe unul dintre ele, rasfoiti-l atent, vedeti daca se potriveste profilului dvs. si daca foloseste abordarea cea mai economica a subiectului sau, dimpotriva, pe cea mai profitabil divaganta si ratacita in detalii rafinate. Cum alcatuirea unui ghid de calatorie este o serioasa si costisitoare corvoada editoriala (prospectare pe teren, elemente de cartografie originale, imagini graitoare de la fata locului, texte elocvente s.a.), este lesne de inteles de ce nici o casa de editura de la noi nu s-a incumetat sa creeze versiuni proprii ale acestor cautate calauze turistice, pariind pe serii „de-a gata“, pentru care a obtinut copyrighturi. Cea mai recenta astfel de serie primita la redactie este Guides Gallimard/Totul dintr-o privire, a Editurii Litera International. Alcatuite pe principiul Multum in parvo, ghidurile au nu doar o structurare inedita a materialului, ci si o „croiala“ tipografica cu totul aparte. Paginile cu text si informatie vizuala (fotografii, scheme) se deschid (in sus sau pe lateral) si isi dubleaza suprafata, eliberand de pe partea lor nevazuta harti detaliate ale anumitor cartiere sau zone nodale ale orasului investigat. Legate solid, cu hartie groasa si rezistenta, cartile pot fi scoase din buzunarul rucsacului si consultate pana la epuizare (epuizarea turistului, evident, pentru ca volumele nu par sa aiba probleme cu trainicia).

Tag-uri: carte | recenzie