Home » Istorie » Mayaşii făceau comerţ cu câini în urmă cu 2.400 de ani

Mayaşii făceau comerţ cu câini în urmă cu 2.400 de ani

Oana Bujor 03.25.2018
Mayaşii făceau comerţ cu câini în urmă cu 2.400 de ani
Oasele şi dinţii descoperiţi într-un sit mayaş vechi de 3.000 de ani din Guatemala oferă unele dintre cele mai noi dovezi privind comerţul şi modul în care erau utilizate animalele. Descoperirea dezvăluie că ceremoniile în care era realizată sacrificarea animalelor au jucat un rol important în dezvoltarea societăţilor mayaşe.

În multe regiuni ale lumii, domesticirea animalelor a jucat un rol important pentru hrănirea oraşelor şi societăţilor aflate în curs de dezvoltare. Spre exemplu, culturile europene şi asiatice au început să crească animale precum porcii pentru hrană din urmă cu 9.000 de ani

National Geographic notează că nu se întâmpla acelaşi lucru şi în Mesoamerica, unde dovezile arheologice arată că mayaşii cultivau multe plante, dar creşteau foarte puţine animale, în mare parte câini şi curcani. În cadrul studiului recent, specialiştii au reuşit să afle cum a reuşit un astfel de popor să supravieţuiască şi să se dezvolte. Dinţii şi oasele examinate au fost descoperite în Veibal, Guatemala. Rămăşiţele de câine şi pisică au fost datate ca provenind din perioada 700-350 î.Hr. Cu mult timp înainte de descoperirea primelor dovezi ale modului în care erau utilizate animalele de către mayaşi.

Cercetătorii au testat rămăşiţele pentru a determina nivelul diferiţilor izotopilor prezenţi. Nivelul crescut de izotopi de carbon a indicat că animalele consumau porumb cultivat în timp ce nivelul scăzut ar indica că acestea mâncau mai mult plante sălbatice. Analizele au dezvăluit că toate rămăşiţele de câine aveau un nivel ridicat al izotopilor de carbon, ceea ce înseamnă că au fost hrăniţi cu porumb. De asemenea, rămăşiţele unei feline mai mari, posibil un jaguar, aveau aceeaşi dietă.

Interesul pentru vaccinare, tot mai scăzut. Mai multe centre din țară vor fi închise