Home » Istorie » Dovezile arheologice arată că neanderthalienii și oamenii s-au războit timp de peste 100.000 de ani

Autor: Ioana Matei 11.08.2020
Sursa foto: Charles R. Knight/ Wikimedia

Neanderthalienii erau vânători pricepuți ce foloseau sulițe pentru a doborî cerbi, bizoni, elani, rinoceri sau chiar mamuți.

Asta contrazice teoriile care spun că neanderthalienii ar fi ezitat să folosească astfel de arme dacă pământul și familiile lor erau amenințate. Dovezile arheologice sugerează că astfel de conflicte erau la ordinea zilei.

Războiul lasă urme subtile sub forma de granite teritoriale. Cele mai bune dovezi care arată că neanderthalienii nu doar că au luptat, dar au și excelat în războaie sunt reprezentate de faptul că s-au întâlnit cu oamenii și nu au fost cuceriți imediat. În schimb, timp de aproape 100.000 de ani, neanderthalienii au rezistat expansiunii oamenilor moderni.

O strategie militară agresivă poate fi și o strategie evoluționară eficientă

Până la urmă, de ce ar fi durat atât de mult până să plecăm din Africa? Asta nu s-a întâmplat din cauza unui mediu ostil, ci din cauza faptului că neanderthalienii prosperau deja în Europa și Asia.

Este extrem de improbabil că oamenii moderni s-au întâlnit cu neanderthalienii și au decis să trăiască în armonie și pace. Creșterea populației forțează în mod inevitabil oamenii să obțină mai mult teren, pentru a asigura un teritoriu suficient pentru vânătoare și pentru creșterea recoltelor pentru copii.

Însă, o strategie militară agresivă poate fi și o strategie evoluționară eficientă.

Neanderthalienii aveau avantaje strategice și tactice

În schimb, timp de mii de ani, probabil că le-am testat luptătorii, iar pentru alte mii de ani, tot am continuat să pierdem. Am fost egalați aproape mereu când a venit vorba de arme, tactici și strategii.

Cel mai probabil, neanderthalienii aveau avantaje strategice și tactice. Aceștia ocupaseră Orientul Mijlociu timp de mii de ani, fără îndoială acumulând o cunoaștere vastă asupra teritoriilor, anotimpurilor, dar și a modului de trai cu ajutorul speciilor native de plante și animale.

În cele din urmă, acea remiză a fost depășită și o schimbare a avut loc. Nu știm de ce. Este posibil ca inventarea unor arme superioare, arcuri și aruncătoare de sulițe, a permit speciei Homo sapiens să doboare neanderthalienii de la distanță.

Nu a fost vorba de un blitzkrieg, ci mai degrabă despre un război îndelungat

Sau poate că tehnici mai bune de vânătoare au permis oamenilor să hrănească triburi mai mari, astfel acumulând superioritate numerică pe câmpul de bătălie, potrivit Science Alert.

Chiar și după ce oamenii primitivi au ieșit din Africa în urmă cu 200.000 de ani, a fost nevoie de încă 150.000 de ani pentru a cuceri teritoriile neanderthalienilor. În Israel și Grecia, Homo sapiens au fost învinși de contraofensivele neanderthalienilor, înainte ca o ofensivă finală a oamenilor moderni din urmă cu 125.000 de ani să îi elimine.

Nu a fost vorba de un blitzkrieg, ci mai degrabă despre un război îndelungat. În cele din urmă, noi am câștigat. Însă, acest lucru nu s-a întâmplat din cauza faptului că neanderthalienii erau mai puțin dispuși să lupte. Într-un final, noi am devenit pur și simplu mai pricepuți la război.

Cercetătorii vor să crească mini-creiere folosind ADN-ul neanderthalienilor