Home » Istorie » Un cercetător renumit susține că neanderthalienii au ajutat la crearea artei umane timpurii

Publicat: 19.03.2021

Atunci când neanderthalienii, denisovanii și Homo sapiens s-au întâlnit în urmă cu 50.000 de ani, acești oameni arhaici și moderni au făcut schimb de idei care în cele din urmă au dus la o creștere bruscă a creativității, potrivit unui academician de renume.

Tom Higham, profesor de științe arheologice la Universitatea din Oxford, argumentează că acel schimb de idei explică „o proliferare de obiecte în dovezile arheologice”, cum ar fi dinți perforați și pandantive din scoici, folosirea pigmenților și coloranților, oase decorate și incizate, picturi rupestre și artă figurativă sculptată. „În urmă cu 38.000 și 40.000 de ani, putem observa o creștere masivă în aceste tipuri de ornamente pe care pur și simplu nu le vedem înainte”, a spus Higham.

Între 40.000 și 150.000 de ani în urmă, rudele noastre includeau neanderthalienii, Homo floresiensis, Homo luzonesis și Omul de Denisova.

„Am crezut mereu că originile artei și gândirii cognitive complexe erau o caracteristică a noastră, a oamenilor moderni”

„Acum, am rămas doar noi. Nu mai există alte tipuri de oameni pe planetă. Am crezut mereu că originile artei și gândirii cognitive complexe erau o caracteristică a noastră, a oamenilor moderni. A fost numită revoluția umană. Baza acestei ipoteze, care a apărut în anii 1970, a fost că oamenii au venit din Africa și au adus cu ei abilitatea cognitivă pe care niciun alt om, în special neanderthalienii, nu o aveau. Acum începem să credem că, de fapt, nu era limitată doar la oamenii moderni”, a precizat Higham.

„Dacă grupurile noastre se împerecheau, atunci ar fi avut loc și transferul cultural, schimbul de idei, gândiri și limbaj. Oamenii se pricep la adoptarea de noi idei”, a adăugat Higham.

Pământul era un loc complicat în urmă cu 50.000 de ani

Noile cercetări, care se bazează pe descoperiri recente ale oamenilor de știință și arheologilor din întreaga lume, apar în următoarea carte a lui Higham, „Lumea înainte de noi: Știința dezvăluie o nouă poveste a originilor umane” (The World Before Us: How Science is Revealing a New Story of Our Human Origins).

Cercetătorul mai argumentează că Pământul era un loc complicat în urmă cu 50.000 de ani. „Pentru a împrumuta din cuvintele lui J. R. R. Tolkien, ar trebuie să ne gândim că ar fi fost un veritabil Pământ de Mijloc în ceea ce privește diversitatea formelor de familii umane care existau la acea vreme. Existau cinci, șase, sau chiar mai multe, tipuri diferite de oameni în numeroase regiuni ale lumii”, a continuat Higham.

Tot ce credeam că știm despre strămoșii noștri se schimbă

În noua carte, prin intermediul ultimelor progrese științifice și tehnologice, inclusiv datarea cu radiocarbon și analizele ADN-urilor antice, Higham explorează modul în care noi am devenit singurii oameni de pe Terra și cum au trăit strămoșii noștri, dar și cum „trăiesc în genele noastre în ziua de azi”. Higham este un expert de renume mondial care revoluționează tot ce știm despre speciile umane anterioare, potrivit The Guardian.

Descoperirile arheologice și genetice transformă tot ce credeam că știm despre strămoșii noștri.

Noile cercetări înseamnă că tot felul de opera de artă și obiecte decorative care au fost asociate cu oamenii moderni timpurii ar fi putut fi create de neanderthalieni sau denisovani, în absența altor dovezi.

Neanderthalienii au dispărut din Europa mult mai devreme decât se credea