Home » Istorie » Un hadrozaur bizar cu dinți foarte ciudați a fost descoperit în Japonia

Un hadrozaur bizar cu dinți foarte ciudați a fost descoperit în Japonia

Credit foto: Masato Hattori
Publicat: 08.05.2021

O echipă internațională de paleontologi a identificat un nou gen și o specie nouă de hadrozaur sau dinozaur cu „bot de rață” pe una dintre insulele sudice ale Japoniei.

Descoperirea fosilelor oferă noi informații despre migrația hadrozaurilor și sugerează că erbivorii au migrat din Asia în America de Nord în loc de viceversa. De asemenea, descoperirea evidențiază o treaptă evolutivă. Creaturile gigantice au evoluat de la mersul în poziție verticală până la „mersul în patru labe”. Totodată, descoperirea oferă detalii noi și ridică noi semne de întrebare despre dinozaurii din Japonia.

Noua specie a fost denumită Yamatosaurus izanagii, iar aceasta este singura care aparține de noul gen Yamatosaurus. Studiul a fost publicat recent în jurnalul Scientific Reports.

Hadrozaurii, cunoscuți pentru boturile lor largi și aplatizate, sunt cei mai des întâlniți dintre toți dinozaurii. Acești dinozaurii erbivori au trăit în perioada Cretacicului târziu, mai mult de 65 de milioane de ani în urmă, iar rămășițele lor fosilizate au fost găsite în America de Nord, Europa, Africa și Asia.

Ce anume îi deosebește de hadrozaurii deja cunoscuți?

Fiind adaptați în mod unic la mestecat, hadrozaurii aveau sute de dinți ascunși în obraji. Pe măsură ce dinții lor se uzau și cădeau, dinții noi îi înlocuiau. Abilitatea extrem de eficientă a hadrozaurilor de a mesteca vegetația se numără printre factorii care au dus la diversitatea, abundența și răspândirea populației, au explicat cercetătorii.

Structura dentară a lui hadrozaurilor Yamatosaurus îi deosebește de hadrozaurii deja cunoscuți, a precizat paleontologul Anthony Fiorillo. Spre deosebire de alți hadrozauri, noul gen are doar un dinte funcțional în mai multe poziții și nu are creste ramificate pe suprafețele de mestecat, sugerând că a evoluat pentru a devora tipuri diferite de vegetație față de alți hadrozauri.

De asemenea, Yamatosaurus se distinge prin umărul și membrele anterioare dezvoltate. Asta reprezintă o treaptă evolutivă în schimbarea mersului acestor dinozauri, prin care au trecut de la bipezi la cvadrupezi.

De unde provine denumirea noii specii de hadrozauri?

Echipa din spatele studiului a sugerat că hadrozaurii ar fi putut migra din Asia până în Alaska din zilele noastre prin podul terestru Bering, iar apoi s-ar fi răspândit pe aproape întreg teritoriul nord-american. Japonia a fost atașată de Asia până acum 15 milioane de ani.

Cât despre denumire, Yamato este numele antic pentru Japonia, în timp ce Izanagi este un zeu din mitologia japoneze care ar fi creat insulele japoneze începând cu Insula Awaji, acolo unde a fost găsit noul hadrosaur Yamatosaurus, potrivit Science Alert.

Încă un aspect interesant este faptul că oasele originale au fost descoperite de către un vânător de fosile amator. „Japonia este în mare parte acoperită cu vegetație și are foarte puține aflorimente pentru vânătoarea de fosile. Ajutorul de la vânătorii de fosile amatori a fost foarte important”, au adăugat oamenii de știință.

Mozazaurii, prădătorii feroce de pe vremea dinozaurilor care dominau oceanele