Home » Istorie » Pisica maidaneză Félicette, singura felină care a ajuns în spațiu

Pisica maidaneză Félicette, singura felină care a ajuns în spațiu

Publicat: 16.09.2023

Maimuțele și câinii au fost animalele folosite cel mai frecvent de cercetători pentru a afla dacă ele supraviețuiesc în afara atmosferei de pe Terra. Totuși, în urmă cu 60 de ani, francezii nu s-au aliniat normelor și au încercat ceva puțin diferit.

În câteva săptămâni, oamenii de știință vor celebra un eveniment remarcabil: se împlinesc 60 de ani de când a fost trimisă în spațiu prima pisică. Vorbim aici despre un eveniment care nu a fost repetat niciodată – nicio altă pisică nu a mai ajuns în spațiu.

Félicette a fost o pisică mică din Paris, cu blana în combinație de alb-negru, care s-a aflat, în octombrie 1963, pe o rachetă ce a efectuat un zbor suborbital. Racheta care a transportat-o pe Félicette în spațiu a atins altitudinea de 154 de kilometri, notează The Guardian.

Félicette, singura pisică ce a ajuns vreodată în spațiu

De altfel, la începutul anilor 1960, câinii și maimuțele au fost animalele cele mai folosite de cercetătorii interesați să afle cât de periculoase sunt condițiile din spațiul cosmic și să determine dacă oamenii pot sau nu supraviețui în acel mediu. Rusia prefera câinii, iar Statele Unite ale Americii alegea, de regulă, maimuțele. Franța a decis să acționeze în mod diferit. Un număr de 14 pisici maidaneze au fost adunate de personalul de la agenția spațială franceză pentru a selecta „felinele astronaut”.

Pisicile nu au primit niciun nume din partea echipajului în mod intenționat, pentru a evita ca cercetătorii să se atașeze de animale. Pisica selectată să călătorească în spațiu a fost denumită simplu și sec C341. Totuși, după ce racheta a decolat în 1963 și apoi s-a întors în siguranță pe Terra, presa franceză a decis că animalul care a atins acest record merită un nume – astfel a fost ales Felix, după pisica din desene animate. Ulterior, Felix s-a dovedit o femelă, deci numele a fost adaptat și a rezultat Félicette.

În spațiu au mai ajuns țestoase, meduze și păianjeni

Prin plasarea lui Félicette într-una dintre rachetele sale, Franța a adăugat o specie nouă la lista de animale pe care oamenii de știință le-au trimis în spațiu. Ulterior, au fost adăugate noi specii neobișnuite pentru un zbor în spațiu: țestoase, meduze, păianjeni de grădină (pentru a afla dacă ei pot țese pânze în spații fără gravitate).

„În anii 60, oamenii de știință și inginerii erau, în principal, interesați să afle cât de periculos poate fi pentru om să se afle într-o capsula din spațiu, iar cele mai multe zboruri în spațiu cu animale au fost organizate pentru a afla dacă ele suferă sau dacă viața le este amenințată de imponderabilitate sau de radiații”, a explicat astronautul Jake Foster, de la Observatorul Royal Greenwich.

În ciuda faptului că de-a lungul anilor, au zburat în spațiu mai multe animale, Félicette este în continuare menționată. Un motiv ce confirmă rolul important al acestei pisici este faptul că, în 2019, a fost ridicată o statuie în cinstea ei și poate fi admirată la Universitatea din Strasbourg.

Două specii noi de pisică cu dinți-sabie, identificate în fosile vechi de milioane de ani

Misterioasa pisică-vulpe corsicană este o specie unică

Amendă pentru operatorul feroviar al Franței după ce un tren a „tăiat în două” o pisică

Cum să comunici cu pisica ta doar dintr-o privire? Cercetătorii explică!