Home » Istorie » A fost descoperit un dinozaur cu brațe chiar mai mici decât ale lui T-Rex

A fost descoperit un dinozaur cu brațe chiar mai mici decât ale lui T-Rex

Publicat: 11.06.2024

Tyrannosaurus rex este foarte cunoscut pentru brațele sale mici și slabe, dar pe măsură ce paleontologii descoperă mai multe exemplare ale membrilor familiei sale, specia se confruntă cu o competiție. Recent, a fost descoperit un dinozaur cu brațe chiar mai mici.

Într-o competiție cu un abelisaurid recent descoperit, T-Rex ar fi putut ieși învingător. Membrele superioare scurte și slabe ale lui T-Rex ar arăta destul de forțoase în comparație cu cele ale lui Koleken inakayali, un dinozaur carnivor, biped, ale cărui oase au fost recent descoperite în Patagonia.

În debutul său științific oficial, acest dinozaur cu brațe chiar mai mici decât ale lui T-Rex este descris ca fiind un abelisaurid unic, care arată similar cu celebrul Carnotaurus („taurul mâncător de carne”) din Argentina, o fiară înfricoșătoare cu coarne și piele solzoasă care a apărut în Jurassic World.

Un dinozaur cu brațe chiar mai mici decât T. rex, găsit în Patagonia

K. inakayali nu are coarne și este puțin mai mic, dar el și Carnotaurus sastrei au fost găsiți în aceeași formație de roci din Patagonia, informează Science Alert.

K. inakayali nu a fost găsit împreună cu oasele brațelor, dar pe baza proporțiilor restului scheletului, probabil că avea brațe de dimensiuni similare cu ale lui Carnotaurus.

Cu articulații ale cotului fixe și numai cu articulații rudimentare ale încheieturii mâinii, aceste apendice care nu se puteau îndoi probabil că atârnau de la pieptul masiv al dinozaurului în timp ce acesta alerga. Cele patru degete nu erau capabile nici măcar să apuce obiecte.

La sfârșitul Cretacicului Superior, acum aproximativ 90 – 66 de milioane de ani, abelisaurizii erau cei mai abundenți dinozauri de pe Pământ. T-Rex a trăit în America de Nord și Asia, dar rudele sale din America de Sud au produs cea mai bună înregistrare fosiliferă din întreaga lume.

De ce aveau acești dinozauri brațe atât de scurte?

Paleontologii nu înțeleg încă de ce abelisaurizii, precum T. rex, au evoluat brațe atât de inutile pentru vânătoare sau de ce acestea sunt atât de mici în fosilele din America de Sud. Deși unii susțin că ghearele lui T. rex ar fi putut fi folosite pentru „tăieturi viclene” sau pentru a se agăța în timpul împerecherii, alți experți sugerează că aceste membre scurte și slabe sunt „resturi” evolutive ale unor strămoși de mult apuși.

Poate că odată cu mărirea craniilor, abelisaurizii au început să se bazeze mai mult pe maxilarele lor decât pe membrele superioare pentru a prinde prada. În timp, clada de posibili vânători din grup ar fi putut chiar să evolueze brațe mai scurte pentru a evita să fie mușcați de ele.

Datorită diversității abelisaurizilor găsiți în întreaga lume, există probabil mai mult de o explicație. În 2022, oamenii de știință au descris o fosilă de abelisaurid găsită în America de Sud care avea brațe mici și unul dintre cei mai mici creieri înregistrați între membrii familiei până în prezent. Ipoteza schimbului de la craniu la braț nu pare să se aplice în fiecare caz.

„Această descoperire aduce lumină asupra diversității abelisaurizilor teropode din Patagonia chiar înainte de evenimentul de extincție în masă”, spune Diego Pol, explorator National Geographic, care a descoperit specia cu o echipă internațională din Argentina, SUA și China.

„Studiul nostru analizează, de asemenea, evoluția abelisaurizilor și a rudelor lor de-a lungul timpului și identifică impulsuri de rate accelerate de evoluție a craniilor în Cretacicul Inferior. Acesta extinde ceea ce știm despre abelisaurizii care trăiau în această zonă în perioada Cretacicului și arată că erau mai diverși decât știam anterior”, a concluzionat el.

Studiul a fost publicat în Cladistics.

Pietre vechi de 2.000 de ani ar putea avea muzică gravată pe ele

Adevărul din spatele miturilor: amazoanele ar fi existat cu adevărat

În urmă cu două secole era descoperită, din greşeală, una dintre cele mai mari comori arheologice ale lumii

Oamenii din Asia Centrală creșteau găini încă din 400 î.Hr. Ce dovezi au găsit arheologii?