Home » Mari întrebări » Maratoanele Descopera » Ce sunt undele radio?

Ce sunt undele radio?

Autor: Alexandru Voiculescu 03.30.2019
Ce sunt undele radio?
Undele radio sunt un tip de radiaţii electromagnetice cunoscute pentru utilizarea lor în tehnologiile de comunicare, precum televizorul, telefoanele mobile şi aparatele radio. Aceste dispozitive primesc unde radio şi le convertesc în vibraţii mecanice în difuzor pentru a crea unde acustice.

Spectrul frecvenţei radio este o mică parte din spectrul electromagnetic. Acesta este de obicei divizat în şapte regiuni pentru a descreşte lungimea de undă şi a creşte energia şi frecvenţa. Categoriile sunt undele radio, microundele, infraroşul, lumina vizibilă, ultravioletele, razele X şi razele gamma, scrie Live Science.

Undele radio au cele mai mari lungimi de undă din spectrul electromagnetic, de la un milimetru la 100 de kilometri. De asemenea, au cele mai joase frecvnţe, de la 3.000 de cicluri pe secundă sau 3 kiloherţi la circa 300 de miliarde de herţi sau 300 de gigaherţi.

Spectrul radio este o resursă limitată şi poate fi deseori comparat cu terenul agricol. Aşa cum fermierii trebuie să-şi organizeze terenul pentru a obţine cele mai bune recolte, aşa şi spectrul radio trebuie împărţit între utilizatori în cel mai eficient mod cu putinţă.

Fizicianul scoţian James Maxwell, care a elaborat teoria unificată a electromagnetismului la sfârşitul secolului al XIX-lea, a prezis existenţa undelor radio. În 1886, Heinrich Hertz, fizician german, a aplicat teoriile lui Maxwell pentru producerea şi recepţia undelor radio. Hertz a folosit unelte simple, inclusiv o bobină de inducţie şi un tip vechi de condensator pentru a crea undele electromagnetice. Hertz a fost prima persoană care a transmis şi a primit unde radio controlate. Unitatea de frecvenţă a unei unde elecromagnetice – un ciclu pe secundă – este herţul.

În afară de comunicaţii, undele radio sunt utile şi în observaţiile astronomice. Spaţiul cosmic abundă cu surse de unde radio: planete, stele, nori de gaz şi praf, galaxii, pulsari şi chiar găuri negre. Prin studierea acestora, astronomii pot afla mai multe despre mişcarea şi compoziţia acestor surse cosmice, dar şi a proceselor care cauzează aceste emisii.

Un telescop radio „vede” cerul foarte diferit faţă de cum apare în lumină vizibilă. În loc să vadă lumina emisă a stelelor, un telescop radio poate observa şi pulsarii de la distanţe mari, invizibili în lumină normală, regiunile unde se formează stele şi vestigii de supernove. Telescoapele radio pot detecta quasarii, care radiază energie în spectrul electromagnetic, dar mai ales în partea radio a spectrului.

Cercetătorii au observat în timp real un semnal radio MISTERIOS provenit din spaţiu