Home » Natură » O specie rară care poate salva cafeaua de la schimbările climatice, redescoperită de cercetători

Publicat: 25.04.2021

În timp ce criza climatică devastează tiparele meteorologice din întreaga lume, una dintre numeroasele recolte aflate în pericol este chiar prețioasa cafea, una dintre băuturile preferate ale omenirii.

Oamenii de știință au identificat o plantă care poate produce cafea. De asemenea, planta ar putea fi mult mai rezistentă în fața rigorilor anotimpurilor schimbătoare.

Planta este Coffea stenophylla, cunoscută și drept cafeaua din Sierra Leone, o specie rară și sălbatică care poate fi găsită în Africa de Vest. În comparație cu alte plante de cafea folosite de obicei, această specie este mult mai bine echipată pentru a face față schimbărilor climatice.

Mai mult, planta are o aromă similară cu Arabica, cafeaua de calitate înaltă produsă din planta C. arabica. Arabica domină momentan 75% din piață și este una dintre varietățile aflate în pericol din cauza schimbărilor climatice. Astfel, planta are nevoie de condiții speciale pentru a fi cultivată și crescută.

Specia ar putea deveni o resursă importantă

„Această specie extinde în mod substanțial portofoliul climatic pentru cafeaua de calitate înaltă și ar putea deveni o resursă importantă pentru dezvoltarea recoltelor de cafea rezistente la schimbările climatice”, au scris cercetătorii într-un nou studiu.

Planta Stenophylla este de fapt în curs de a face o revenire dramatică. Oamenii de știință au crezut anterior că planta a dispărut din toate regiunile cu excepția Coastei de Fildeș. De asemenea, foarte puține informații despre această plantă au fost publicate în ultimele decenii. Cu toate acestea, varietatea a fost redescoperită recent în Sierra Leone.

Cercetătorii au testat mostre de C. stenophylla pentru a afla ce fel de aromă produce și au desfășurat modele pentru a analiza condițiile în care ar putea fi cultivate. Planta poate rezista la temperaturi de până la 24,9 grade Celsius. Aceste valori sunt mult mai crescute decât varietățile C. arabica sau C. canephora.

„Nu va apărea în cafenele în următorii ani, însă în decurs de cinci sau șapte ani o vom vedea pe piață”

Cercetările anterioare sugerează că planta ar putea supraviețui perioadelor de secetă și este parțial rezistentă la boala ruginii de cafea. Așadar, planta este o posibilă opțiune pentru producerea de cafea în condiții mult mai dificile. Asta dacă o putem crește în cantități îndeajuns de mari, potrivit Science Alert.

Mai multe răsaduri au fost plantate pentru a analiza viabilitatea plantei Stenophylla. Totuși, va mai trece ceva timp până când cafeaua produsă de plantă va putea fi gustată.

„Nu va apărea în cafenele în următorii ani, însă eu cred că în decurs de cinci sau șapte ani o vom vedea ajungând pe piață ca o cafea de nișă, foarte valoroasă, iar apoi cred că va deveni mai comună”, a spus Aaron Davis, director de cercetare la Grădinile Botanice Regale din Regatul Unit.

Cafeaua ar putea ajuta la refacerea pădurilor tropicale