Home » Natură » Pădurile montane dispar într-un ritm accelerat, avertizează un studiu

Pădurile montane dispar într-un ritm accelerat, avertizează un studiu

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 21.03.2023

Peste 85% din speciile de păsări, mamifere și amfibieni din lume trăiesc în munți, cu precădere în habitatele forestiere. Cercetătorii au raportat însă recent că pădurile montane dispar într-un mod accelerat. La nivel global, începând cu anul 2000 am pierdut 78,1 milioane de hectare de păduri de munte. Cea mai mare pierdere a avut loc în punctele fierbinți ale biodiversității tropicale, exercitând o presiune tot mai mare asupra speciilor amenințate.

Deși locurile izolate le-au protejat cândva de defrișări, pădurile montane au fost exploatate din ce în ce mai mult începând cu secolul XXI, pe măsură ce zonele de câmpie s-au epuizat sau au fost supuse protecției, potrivit Phys.org.

O echipă de oameni de știință condusă de Xinyue He, Dominick Spracklen și Joseph Holden de la Universitatea Leeds din Regatul Unit și Zhenzhong Zeng de la Universitatea de Sud de Știință și Tehnologie din China a dorit să investigheze amploarea și distribuția globală a pierderii pădurilor montane.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul One Earth.

De ce ne pierdem pădurile montane?

„Cunoscând dinamica pierderii pădurilor de-a lungul gradienților de altitudine la nivel mondial este crucială pentru a înțelege cum și unde se va schimba cantitatea de suprafață împădurită disponibilă pentru speciile forestiere, pe măsură ce acestea se vor schimba ca răspuns la încălzire”, au scris autorii.

Exploatarea forestieră a fost cel mai mare factor de pierdere a pădurilor montane, în general, (42%), urmată de incendiile de pădure (29%), de culturile itinerante sau de culturile pe rug (15%) și de agricultura permanentă și semipermanentă (10%). Importanța acestor factori diferiți variază de la regiune la regiune. Pierderi semnificative au apărut în Asia, America de Sud, Africa, Europa, Australia, dar nu și în America de Nord și Oceania.

În mod îngrijorător, rata pierderii pădurilor montane pare să crească într-un ritm accelerat: rata anuală a pierderii a crescut cu 50% din perioada 2001 – 2009 în perioada 2010 – 2018. Atunci s-au pierdut aproximativ 5,2 milioane de hectare de păduri montane pe an. Autorii au precizat că această accelerare are loc, în mare parte, din cauza expansiunii rapide a agriculturii în zonele muntoase din Asia de Sud-Est continentală, precum și din cauza creșterii exploatării pădurilor montane.

Pădurile montane tropicale se regenerează mai rapid

Pădurile montane tropicale au înregistrat cele mai multe pierderi, respectiv 42% din totalul global, precum și cea mai rapidă rată de accelerare. Acestea au avut însă și o rată mai rapidă de regenerare în comparație cu pădurile montane din regiunile temperate și boreale. În general, cercetătorii au observat unele semne de regenerare a covorului forestier în 23% din zonele care au pierdut păduri.

Zonele protejate au suferit mai puține pierderi de păduri decât zonele neprotejate, dar cercetătorii ai avertizat că acest lucru ar putea să nu fie suficient pentru a păstra speciile amenințate.

„În ceea ce privește speciile sensibile din zonele cu biodiversitate ridicată, problema critică se extinde dincolo de simpla prevenire a pierderii pădurilor. Trebuie, de asemenea, să menținem integritatea pădurilor în zone suficient de mari pentru a permite mișcări naturale și spațiu suficient pentru speciile care se deplasează”, au scris autorii.

De ce revin lupii în pădurile din Belgia?

Prețul ridicat la energie va decima și mai mult pădurile