Home » Natură » Mai mic de atât nu se poate! Iată broasca ce sfidează dimensiunile vertebratelor

Broasca purice (Brachycephalus pulex). Foto: Dias I./Medeiros T./Vila Nova M./Sole M./Wikimedia Commons, CC BY 4.0
Publicat: 21.02.2024

Broasca-purice, mai mică decât un bob de mazăre, este broasca ce sfidează dimensiunile! Aceasta este atât de mică încât se apropie de limitele dimensiunilor la care poate ajunge un animal cu coloană vertebrală.

Introduse în literatura științifică abia în 2011, descrierile inițiale ale Brachycephalus pulex în lanțul montan Serra Bonita din Brazilia le-au adus denumirea de broaște râioase; unele incredibil de mici.

Cercetătorii au măsurat acum destui astfel de amfibieni minusculi, cu aspect de frunze, pentru a confirma că dimensiunile ridicol de mici ale exemplarelor inițiale nu au fost doar o întâmplare.

Cât de mică este broasca ce sfidează dimensiunile?

„Datele noastre arată că broasca ce sfidează dimensiunile poate fi considerată cea mai mică specie de broască și de vertebrat din lume. Identificarea celei mai mici broaște din lume nu a fost o treabă ușoară”, scriu herpetologul Wendy Bolaños, de la Universitatea de Stat Santa Cruz (Brazilia), și echipa sa în lucrare.

Anterior, titlul de „cea mai mică broască” a fost deținut de Paedophryne amauensis, din Papua Noua Guinee, dar cu o lungime de 7,7 milimetri, masculii sunt cu peste jumătate de milimetru mai mari decât broasca braziliană, au confirmat Bolaños și colegii săi. Aceștia au măsurat 46 de broaște-purice masculi și femele, precum și între 2 și 30 de indivizi din alte specii de amfibieni considerați a fi „cei mai mici”.

Cercetătorii a trebuit să examineze cu atenție organele genitale ale broaștelor pentru a se asigura că animalele măsurate erau adulți complet dezvoltați, notează Science Alert.

Au descoperit că broaștele-purice masculi adulți aveau o lungime medie de aproximativ 7,1 milimetri. Femelele din toate speciile mici de broaște au tendința de a fi puțin mai mari (cu o medie de 8,15 milimetri pentru B. pulex), probabil din cauza necesității de a adăposti un număr de ouă în dezvoltare în interiorul corpului.

Cu toate că dimensiunile mici au multe avantaje, inclusiv necesitatea de a consuma mai puțină hrană și dificultatea pentru prădători (și cercetători) de a le găsi, acest lucru vine și cu un preț.

Care este dimensiunea minimă pe care o pot avea vertebratele?

Un studiu din 2022 a speculat că limitele fizice pentru animalele cu schelet intern (vertebrate) sunt atinse în jurul valorii de 6 milimetri. Sub această limită, devine dificil să încapă suficiente tipuri de celule pentru a crea toate organele vitale, inclusiv un creier de vertebrat mare sau pentru a produce suficiente ouă pentru o populație durabilă.

Asemenea planuri corporale restrictive pot duce la pierderea unor caracteristici comune ale broaștelor, cum ar fi capacitatea de a sări sau de a auzi cântecele de dragoste ale speciei lor.

În cazul broaștelor-purice, se pare că această reducere de dimensiuni nu a lăsat suficient spațiu pe membrele lor pentru un număr standard de degete. Acestora le lipsesc în totalitate primul și al patrulea deget, rămânând doar un deget lung distinct, un al doilea deget mai scurt și un al cincilea deget vestigial.

În plus, singurele părți osoase ale broaștelor-purice sunt coloana vertebrală și craniul. Totul în rest este alcătuit din cartilaje moi.

La fel ca speciile înrudite B. ephippium și B. pitanga, urechile broaștelor-purice sunt subdezvoltate, așa că este posibil ca acestea să nu poată auzi. Până acum, cercetătorii nu le-au observat producând vreun tip de vocalizare.

Însă aceste lucruri nu par să le deranjeze prea mult pe broaștele-purice, deoarece acestea continuă să vâneze prada mică din frunzișul dens și epifite din pădurile lor montane de acasă.

Această cercetare a fost publicată în Zoologica Scripta.

Test de cultură generală. Ce culoare are sângele de homar?

Caii cel mai probabil nici nu au habar că se află într-o cursă