Home » Știință » O descoperire genetică surprinzătoare ar putea explica, în sfârșit, pierderea părului la oameni

Publicat: 07.11.2021

O echipă de cercetători a făcut o descoperire surprinzătoare care ar putea redefini modul în care înțelegem procesul de îmbătrânire și poate chiar prevenim pierderea părului la oameni.

Prin studierea părului animalelor în vârstă, echipa a reușit să identifice două gene implicate în procesul de îmbătrânire al părului. Astfel, descoperirea ar putea sta la baza unor noi tratamente împotriva pierderii părului la pacienți umani.

Până acum, oamenii de știință credeau că, din cauza unui proces numit „epuizarea celulelor stem”, celulele stem din foliculele părului mor de-a lungului timpului, astfel cauzând părul să se albească și în cele din urmă să moară odată ce îndeajuns de multe celule stem muriseră.

„Dacă nu aș fi văzut cu ochii mei nu aș fi crezut”

Însă, prin analizarea creșterii și îmbătrânirii firelor individuale de păr la șoareci, o echipă de la Universitatea Northwestern din SUA, coordonată de profesorul de patologie Rui Yi, a descoperit că teoria ar putea fi total greșită.

În loc să moară, celulele stem se strecoară din găuri minuscule din foliculele de păr, astfel modificându-și forma. Cu alte cuvinte, celulele stem au renunțat și și-au luat tălpășița.

„Dacă nu aș fi văzut cu ochii mei nu aș fi crezut. Este o nebunie”, a spus Yi pentru jurnaliștii de la The New York Times.

Reușita ar putea schimba totul pentru oamenii care își pierd părul

Yi și echipa sa au analizat procesele genetice care determină această activitatea, astfel identificând două gene numite FOXC1 și NFATC1. Genele sunt responsabile pentru blocarea celulelor stem în foliculele de păr. Totodată, genele erau mai puțin active în cazul celulelor din foliculele de păr mai îmbătrânite.

Pentru a demonstra teoria, echipa a crescut șoareci fără acele două gene. După doar cinci luni, aceștia au început să-și piardă părul. După 16 ani, perioada în care șoarecii ajung la vârsta mijlocie, animalele își pierduseră mare parte din păr.

Cercetătorii testează acum dacă pot salva celulele stem care evadează din foliculele de păr îmbătrânite. Dacă vor avea succes, reușita ar putea schimba totul pentru oamenii care își pierd părul.

O terapie genetică a permis unui pacient să vadă culori pentru prima oară după mulți ani