Home » Știință » Descoperire uriaşă: primul lac cu apă în stare lichidă pe Marte. ”Este un rezultat excepţional”

Publicat: 25.07.2018
Un lac subteran imens a fost descoperit în premieră pe Marte, lucru care creşte posibilitatea existenţei vieţii extraterestre, au declarat cercetătorii.

Aflat sub stratul de gheaţă marţian, lacul are aproximativ 20 de kilometri lăţime, informează AFP. Cercetătorii italieni susţin că este cea mai vastă întindere de apă descoperită pe Planeta Roşie.

Eclipsa de Lună din 27 iulie, vizibilă din România. Tot ce trebuie să ştii despre cea mai lungă eclipsă totală din acest secol

„Este rezultatul excepţional al faptului că apa de pe Marte există şi furnizează condiţiile pentru dezvoltarea vieţii”, a declarat Alan Duffy, profesor din cadrul Universităţii Swinburne din Australia. În prezent, Marte este o planetă aridă, însă, în trecut, acum aproximativ 3,6 miliarde de ani, era un loc umed şi călduros.

Cercetătorii sunt dornici să descopere surse de apă contemporane deoarece ar putea deţine urme ale existenţei vieţii în trecut sau chiar şi în prezent. De asemenea, prin intermediul posibilităţii accesării apei, oamenii ar putea supravieţui în viitor pe Planeta Roşie.

Imagini radar cu lacul subteran. Credit foto: ESA

Apa din lacul descoperit recent nu este însă bună pentru consum, de asemenea se află la o adâncime de 1,5 kilometri. Temperaturile de pe Marte sunt sub punctul de îngheţ al apei, însă aici apa îşi păstrează starea lichidă datorită prezenţei magneziului, calciului şi sodiului.

„Este o descoperire extrem de importantă ce creşte speranţele prezenţei vieţii pe Marte”, a declarat Fred Watson din cadrul Observatorului Astronomic din Australia.

Imagini furnizate de ExoMars cu straturile depozitelor de la Polul Sud de pe Marte. Credit foto: ESA

Descoperirea a fost realizată prin intermediul instrumentelor de la bordul sondei Mars Express, lansată în 2003 şi operată de Agenţia Spaţială Europeană. Instrumentul poartă denumirea de Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding (MARSIS) şi a fost proiectat pentru a descoperi apă sub suprafaţa marţiană prin intermediul transmiterii pulsaţiilor radar.

Undele radio ce se propagă înapoi către sondă sunt analizate pentru obţinerea informaţiilor privind structurile ce s-ar putea afla în subteran.