Home » Stiinta » Câte ore de exerciții fizice trebuie să faci pe săptămână pentru a-ți menține tensiunea arterială

04.28.2021

Noi cercetări sugerează că dacă vrei să te protejezi împotriva hipertensiunii pe măsură ce îmbătrânești, trebuie să îți menții nivelurile de activitate fizică și să continui să faci sport chiar și în timpul vârstei de mijloc.

Însă, factorii sociali pot face acest lucru mai dificil pentru unii oameni, potrivit unui nou studiu la care au participat peste 5.000 de oameni din patru orașe americane.

„Adolescenții și adulții tineri ar putea fi activi din punct de vedere fizic însă aceste obiceiuri se schimbă odată cu vârsta”, a spus Kirsten Bibbins-Domingo, autor al studiului și epidemiolog la Universitatea din California, San Francisco (UCSF).

Numeroase studii au arătat că exercițiile fizice reduc tensiunea arterială, însă noul studiu sugerează că „menținerea activității fizice în timpul perioadei de maturitate, la niveluri mai ridicate decât recomandat anterior, ar putea fi deosebit de important” pentru prevenirea hipertensiunii, a mai spus Bibbins-Domingo.

Hipertensiunea, cunoscută și drept  „ucigașul tăcut”

Hipertensiunea, cunoscută și sub denumirea de „tensiune arterială crescută”, este o afecțiune gravă care afectează miliarde de oameni din toată lumea. Hipertensiunea poate duce uneori la atac de cord sau accident vascular cerebral. De asemenea, hipertensiunea reprezintă un factor de risc pentru apariția demenței mai târziu în viață.

Cel puțin 1 din 4 bărbați și 1 din 5 femei suferă de hipertensiune, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). Însă, majoritatea oamenilor cu tensiune arterială crescută nici măcar nu știu că suferă de așa ceva, tocmai de aceea afecțiunea este numită uneori „ucigașul tăcut”.

„Trebuie să creștem standardele minime pentru activitate fizică”

Însă, există și modalități prin care afecțiunea poate fi gestionată și chiar ameliorată. Studiul din cazul de față s-a concentrat mai ales pe exercițiile fizice. Peste 5.100 de adulți au participat la cercetări, iar oamenii de știință le-au monitorizat sănătatea de-a lungul a trei decenii, scrie Science Alert.

Atât la bărbați cât și la femei, nivelurile de activitate fizică au scăzut de la vârsta de 18 până la 40 de ani, iar ratele de hipertensiune au crescut. Potrivit oamenilor de știință, asta sugerează că începutul maturității reprezintă o fereastră de timp importantă pentru intervenție astfel încât să fie prevenită hipertensiunea la vârsta de mijloc.

Cinci ore de exerciții fizice moderate pe săptămână au scăzut considerabil riscul de hipertensiune

„Aproape jumătate dintre participanții noștri aveau niveluri suboptimale de activitate fizică la începutul maturității, ceea ce a fost asociat cu debutul hipertensiunii. Asta indică faptul că trebuie să creștem standardele minime pentru activitate fizică”, a spus Jason Nagata, autor principal al studiului și expert de la UCSF.

Atunci când cercetătorii au analizat oamenii care efectuau cinci ore de exerciții fizice moderate pe săptămână la începutul maturității (adică dublul cantității minime de activitate recomandată momentan pentru adulți), aceștia au descoperit că acest nivel de activitate a scăzut riscul considerabil riscul de hipertensiune, în special dacă activitatea fizică era continuată până la vârsta de 60 de ani.

Hipertensiunea și diabetul schimbă structura creierului, afectând memoria și viteza de gândire