Home » Știință » De ce ar trebui să ne îngrijoreze problemele gastrointestinale?

De ce ar trebui să ne îngrijoreze problemele gastrointestinale?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.01.2024

Până nu demult, ideea de a-ți asculta „interiorul” era mai mult metaforică. Se pare că nu este doar o figură de stil. În ultimii cinci ani, oamenii de știință au acumulat dovezi potrivit cărora uriașa comunitate de microorganisme (bacterii, virusuri și ciuperci) care trăiesc în intestin influențează totul, de la sistemul imunitar până la sănătatea mintală.

Ne vine să credem sau nu, dar aproximativ 500 de milioane de neuroni se află în intestinul uman, pe lângă cei 100 de miliarde din creier, iar cercetările privind „legătura intestin-creier” (sistemul biochimic de semnalizare care face legătura între tractul gastrointestinal și sistemul nervos central) sugerează că se transmit semnalele, în ambele sensuri, între cele două zone.

De asemenea, trebuie avut în vedere că tulburări ale sistemului gastrointestinal pot indica faptul că există probleme.

Creierul și sistemul gastrointestinal își transmit semnale

„A avea un intestin sănătos înseamnă a fi un om sănătos din mai multe puncte de vedere. Semnele obișnuite care ne arată că ceva nu este în regulă cu organismul includ dereglări ale tranzitului intestinal, dureri abdominale, sânge în scaun, pierdere în greutate. Dacă se întâmplă oricare dintre acestea, ar trebui să solicitați ajutor medical”, a explicat dr. James East, gastroenterolog la Mayo Clinic Healthcare din Londra.

„Dar microbiomul tău intestinal ar putea fi important pentru o mulțime de alte lucruri, cum ar fi îngrășarea și depresia”, a adăugat East.

Ce să consumăm pentru o floră intestinală echilibrată?

Intestinul pare să joace un rol important în tot ce înseamnă pofta de mâncare, absorbția de energie și ritmul circadian, un studiu recent sugerând chiar și că dietele pot fi eficiente în funcție de diferitele bacterii care alcătuiesc microbiomul, potrivit The Guardian.

„Din perspectiva meniului, există lucruri simple pe care le puteți face, cum ar fi o alimentație mai mult în stil mediteranean – mai puțină carne procesată, mai mult ulei de măsline, pește, nuci, fructe și legume. A avea suficiente fibre în alimentație, a bea suficientă apă și a face exerciții fizice pot îmbunătăți motilitatea intestinală, în timp ce consumul unei game variate de alimente este, de asemenea, util”, mai spune East.

Când ar trebui să ne îngrijoreze vânătăile?

Când și cât de mult ar trebui să ne îngrijoreze consumul de sare?

Cât de mult ar trebui să ne îngrijoreze grăsimea abdominală?

Când ar trebui să te îngrijoreze consumul de zahăr?