Home » Istorie » O fosilă veche de 124 de mii de ani ar putea rescrie istoria evoluţiei speciei umane

Oana Bujor 07.07.2017
O fosilă veche de 124.000 de ani, descoperită în Germania, conţine urme de ADN uman. Descoperirea sugerează că migraţia hominizilor din Africa a avut loc mult mai devreme decât credeau cercetătorii.

Conform teoriei anterioare, strămoşul comun al oamenilor moderni, neanderthalienilor şi denisovanului, a trăit în urmă cu 765.000-550.000 de ani, informează IFL Science. Deşi omul modern a rămas pe continentul african până în urmă cu 60.000 de ani, neanderthalienii şi denisovanii s-au răspândit în zona eurasiatică. Încrucişarea speciei oamenilor cu neanderthalienii a devenit mult mai comună acum 50.000 de ani.

Însă, conform descoperirilor recente, teoria este incorectă. Conform cercetătorilor, Homo sapiens (sau o rudă apropiată a acestora) a părăsit continentul african în urmă cu peste 270.000 de ani, specia lor încrucişându-se cu cea a neanderthalienilor din Europa.

,,Realizăm că istoria evoluţionistă a oamenilor moderni şi arhaici este mult mai complexă faţă de cum o abordam cu 10 ani în urmă,” a declarat coautorul Fernando Racimo, din cadrul New York Genome Center. ,,Descoperirea prezentă şi cele anterioare oferă o bază pentru modelul încrucişării frecvente a speciilor,” adaugă el.

Sursa: Museum ULM

Dovezile actuale provin din ADN-ul mitocondrial descoperit în femurul unui neanderthalian excavat dintr-o peşteră din Germania în anul 1937. ,,Osul prezintă urme de roadere probabil realizate de un carnivor masiv, acesta furnizează informaţii genetice mitocondrice privind apartenenţa sa la ramura neanderthalienilor,” a afirmat principalul autor Cosimo Posth, din cadrul Institutului Max Planck. De asemenea,  fosila conţine şi urme de ADN mitocondrial ce provine de la primii oameni.

Conform studiilor anterioare, specia neanderthalienilor şi cea a oamenilor moderni s-a delimitat în urmă cu peste 550.000 de ani, însă analizele recente sugerează că evenimentul a avut loc în urmă cu aproximativ 400.000 de ani.