Home » Istorie » Dieta africană antică, dezvăluită de urmele chimice din vasele de ceramică

Dieta africană antică, dezvăluită de urmele chimice din vasele de ceramică

Publicat: 21.04.2022

Bucătăria vest-africană este cunoscută pentru ingredientele și aromele sale distincte, incluzând adesea o gamă diversă de alimente vegetale. Acum, urme chimice din vasele antice din Africa de Vest prezintă dovezi ale dietei strămoșilor noștri.

În nordul Sahelului și în zonele de savană, meiul perlat este preparat în principal sub formă de terci, în timp ce în zona de sud a pădurii, un piure pisat din culturi de tuberculi precum igname, numit fufu, este principalul element bogat în amidon.

Printre legumele indigene, consumate la aproape fiecare masă din Africa de Vest, se numără vinetele, dovleacul, pepenele verde. Se consumă, de asemenea, o mare varietate de legume cu frunze verzi, atât cultivate, cât și recoltate, puțin cunoscute în afara continentului african.

Se cunosc puține lucruri despre cât timp toate aceste plante au fost cultivate și consumate în regiune, deși acestea joacă un rol fundamental în istoria omenirii.

Culturi de cereale și leguminoase, descoperite în situri vechi de 3.000 de ani

Multe dintre plantele utilizate la nivel mondial au fost domesticite în Africa de Vest. Investigarea originii și dezvoltării culturilor indigene are o relevanță globală, oferind informații despre adaptarea umană și istoria plantelor.

Descoperirea dovezilor arheologice privind utilizarea acestora ajută la clarificarea originilor manipulării umane a speciilor sălbatice, inclusiv plantarea și recoltarea.

Unele plante, inclusiv culturile de cereale și leguminoase, au fost descoperite în situri arheologice din Africa de Vest care datează de acum 3.000 de ani. Cu toate acestea, găsirea de dovezi pentru legume și frunze verzi este dificilă, deoarece acestea nu supraviețuiesc, în general, pe perioade de timp lungi.

Singura modalitate de a investiga acest lucru este de a analiza resturile organice conservate în ceramica antică.

Potrivit Phys.org, cercetarea a combinat analiza reziduurilor organice din 458 de vase preistorice cu dovezi din 10 situri ale culturii preistorice Nok din Nigeria. Această cultură s-a întins pe o perioadă de aproximativ 1.500 de ani, de la aproximativ mijlocul celui de-al doilea mileniu î.Hr. până în ultimul secol î.Hr.

Dieta strămoșilor și rolul său fundamental în istoria omenirii

Ceea ce au găsit cercetătorii în ceramica Nok a fost dovada chimică a unei game remarcabile de plante.

În studiul lor, publicat în Archaeological and Anthropological Sciences, oamenii de știință au utilizat analiza lipidelor, care poate fi adăugată acum la setul de tehnici utile pentru identificarea exploatării plantelor în Africa de Vest, oferind o imagine mai completă a pregătirii alimentelor și a dietei antice. Această analiză a mai fost realizată și în alte părți, dar este prima din Africa de Vest.

Tehnica de analiză a reziduurilor organice presupune măcinarea unor bucăți mici de vase excavate din situri arheologice și extragerea chimică a lipidelor conservate în vase. Lipidele sunt grăsimile și uleiurile din lumea naturală. Acestea oferă o „amprentă biomoleculară” a alimentelor care au fost gătite în vase.

Populația culturii Nok, cunoscută pentru figurinele sale de teracotă și pentru prelucrarea timpurie a fierului, a trăit în urmă cu aproximativ 3.500 de ani în Nigeria.

Se știa foarte puțin despre dieta și practicile lor de subzistență, deoarece solurile acide din siturile arheologice Nok nu au păstrat prea mult material organic.

Bucătăria din Africa de Vest ar putea fi mai veche decât se credea

Grăsimile animale, cum ar fi laptele sau carnea, sunt de departe cele mai comune produse alimentare identificate în vasele antice din întreaga lume. Prin urmare, cercetătorii au fost surprinși când analizele au arătat că peste o treime din vasele Nok au dat o gamă remarcabilă de profiluri de lipide vegetale, unele dintre acestea nefiind observate anterior în vase arheologice nicăieri.

Rezultatele sugerează că populația Nok a consumat „verdețuri” sau frunze de la plante. Acestea asigură o nutriție ieftină, dar de calitate, și adaugă gust și aromă la alimentele pe bază de amidon. Acestea pot fi păstrate uscate și depozitate pentru a fi utilizate pe tot parcursul anului.

Rezultatele au indicat că în Africa de Vest preistorică se preparau mese antice care combinau legume, leguminoase, tuberculi și, posibil, ierburi și condimente.

Inventarea timpurie a olăritului în această regiune, în urmă cu aproximativ 10.000 de ani, care a fost crucială pentru facilitarea prelucrării plantelor, sugerează că bucătăria vegetală din Africa de Vest ar putea fi cu mii de ani mai veche decât se credea.

Cum au ajuns în Europa strămoșii noștri din Africa? Descoperirea dintr-o peșteră schimbă povestea

ADN-ul antic oferă indicii despre cum trăiau, călătoreau și interacționau africanii timpurii

Siturile de patrimoniu din Africa, amenințate de schimbările climatice

Cumpara seminte Esenzi si iti vei creste propriile legume!